Macamana Kencing Manis Terjadi? Analogi Kunci Mangga Ini Bantu Anda Lebih Faham

Benarkah anda betul-betul tahu tentang kencing manis?

Dengan menggunakan analogi kunci dan mangga, anda mungkin boleh lebih faham tentang kencing manis.

Bagaimana Kencing Manis Terjadi

Kita tengok dulu apa jadi bila kita makan. Masa kita makan, ada satu hormon akan berfungsi. Nama dia insulin. Ia dihasilkan oleh pankreas.

Setiap kali kita makan, insulin ni berfungsi seperti kunci dan mangga.

Kunci dan mangga ini akan bantu buka ‘laluan’ masuk gula ke dalam sel. Makanan kita akan bertukar jadi gula dalam darah selepas kita makan.

Apabila Insulin ‘buka kunci laluan’ sel, baru gula dapat di serap dalam sel. Gula ini berfungsi beri tenaga kepada sel atau bertukar menjadi lemak.

Kencing manis ada 2 jenis:

  1. Jenis 1

Kencing manis jenis 1 terjadi apabila badan tidak boleh hasilkan insulin. Ia berpunca dari sistem imun menyerang sel yang hasilkan insulin

  1. Jenis 2

Kencing manis jenis 2 terjadi apabila badan tidak dapat hasilkan insulin dengan baik. Kencing Manis jenis ini yang paling banyak terjadi

 

 

Kita boleh buat analogi seperti gambar di atas. Kencing manis tahap 1 terjadi apabila kunci (insulin) tiada kerana sel yang menghasilkannya telah diserang oleh sistem imun.

Kencing manis tahap 2 terjadi apabila mangga yang menutup ‘laluan’ sel untuk gula masuk tidak berfungsi dengan baik.

Mudah kan nak faham?

 

Apa jadi bila gula banyak dalam darah?

Gula tak boleh ada dalam saluran darah dengan banyak. Dia macam racun, kalau berada lama dalam saluran darah, ia boleh rosakkan salur darah.

Bila salur darah rosak, macamana darah nak sampai ke organ penting kita.

Boleh bayangkan keadaan dalam banjir, saluran makanan tak sampai ke mangsa banjir, apa jadi?

Macam tu lah bila darah yang bawa oksigen tak sampai ke bahagian dalam badan sebab saluran darah rosak kerana kencing manis.

Kencing manis boleh jadi penyebab penyakit kronik lain:

1- Sakit Jantung

2- Strok

3- Sakit Buah Pinggang

4- Sakit sarah

5- Masalah pada kaki

 

Tanda awal kencing manis

1) Banyak buang air kecil
Bila badan detect banyak gula dalam darah, ia automatik akan keluarkan air kencing (kononnya gula berlebihan)

2) Sangat dahaga
Bila dah banyak buang air kecil, pesakit akan rasa dahaga.

3) Turun berat badan walaupun masih berselera makan
Bila insulin tak berfungsi, badan tak dapat glukosa. Badan akan break down lemak dan otot untuk bantu sel badan yang dah ‘lapar’ sebab tak dapat glukosa

4) Penat keterlaluan
Bila sel tak dapat gula akibat insulin tak berfungsi, badan akan jadi sangat penat.

 

 

Orang yang kena kencing manis, sukar untuk sembuh. Ubat kencing manis hanya bantu untuk kurangkan komplikasi sahaja.

Imun badan yang kuat sangat berguna untuk rawat kencing manis dalam badan

 

Supplemen Untuk Pesakit Kencing Manis

Setiap penyakit dalam badan berasal dari sistem/organ badan yang tidak dapat berfungsi dengan baik, ataupun rosak.

Contohnya pankreas yang tidak dapat hasilkan insulin ataupun keadaan sel yang tidak dapat bertindak dengan insulin dengan baik.

Badan kita adalah satu sistem, asalnya dari organ. Organ asal dari tisu. Tisu asal dari sel. Jadi, apa apa penyakit, semua asal dari sel rosak. Pankreas ada problem keluarkan insulin, asalnya sebab sel itu rosak.

Vivix adalah supplemen paling sesuai kerana ia bantu rawat dari peringkat sel lagi

 

4 Sebab Vivix Sesuai Untuk Pesakit Kencing Manis

1)Merawat dan Membaiki Sel

Vivix ada antioksidan yang berkuasa untuk bantu lindungi dan membaiki sel yang rosak. Antioksidan lain cuma lindung sel sahaja.

 

2)Bacaan Gula Jadi Stabil

Vivix ada polifenol dari Anggur Muscadine. Ia lambatkan pencernaan karbohidrat dan serapan dalam darah. Jadi kandungan gula dalam darah tidak mencanak naik

 

3)Baiki Penglihatan

Polifenol Anthocyanins boleh baiki yang penglihatan. Orang kencing manis akan ada masalah pada saraf mata.

 

4) Lambatkan penyembuhan protein AGE.

AGE adalah Advance Glycation End product. Ia terbentuk dari Gabungan gula dan jenis protein lipid seperti kolestrol dan lemak.

Ia boleh jadikan sel kita mengeras, boleh sumbatkan saluran darah, punca paras kolestrol meninggi.

 

Testimoni-testimoni Vivix

 

Kencing Manis sudah jadi antara pembunuh utama di Malaysia. Berita di bawah ini sangat-sangat menakutkan.

 

Ingin dapatkan Vivix sebelum komplikasi menjadi lebih teruk? Hubungi saya hari ini.

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge