9 Sebab Utama Muka Jadi Berminyak Dan Cadangan Pencuci Yang Sesuai

Tak semua dari kita ada jenis muka yang normal. Biasanya muka kita terbahagi kepada 3 jenis:

  • Normal
  • Berminyak 
  • Kering
Muka berminyak sangat mudah kumpul kotoran di muka. Bila pori kita tersumbat dengan kotoran, ia boleh menyebabkan timbulnya jerawat.
Tapi sebenarnya muka berminyak ni ada sebab-sebabnya yang tersendiri. Ia bukan semuanya terjadi sendiri. Semakin hari, makin ramai yang alami muka berminyak. 
Ya. Nampak pelik, tapi muka berminyak ni boleh dielak sebenarnya. Asasnya, kita kena tahu sebab-sebab muka kita jadi berminyak. 

Ikuti 9 Sebab Utama muka jadi Berminyak yang Merimaskan

Sebab 1: Genetik

Yang ni tak boleh nak elak. Jika kita ada keturunan yang berkulit berminyak, mungkin kita sendiri mempunyai jenis yang berminyak juga.
Keturunan ni ada kelenjar sebaceous yang lebih besar dari orang lain yang hasilkan lebih minyak pada muka. 

Sebab 2 : Penggunaan produk kecantikan kulit yang berlebihan.

Ada juga jenis orang yang obses nak cantik dan kulit lebih gebu rasa desperate nak guna produk kecantikan kulit secara berlebihan. 
Orang lain cuci 2-3 kali sahaja sehari, dia cuci sampai 8 kali.
Orang lain skrub muka hanya 2-3 kali seminggu, tapi dia skrub muka sampai 2 kali sehari. 
Bila muka kita di treat berlebihan macam tu, kulit muka yang normal juga boleh bertukar menjadi berminyak dan mungkin boleh rosak.

Sebab 3: Keadaan cuaca

Cuaca yang tidak menentu boleh mempengaruhi keadaan kulit muka. Keadaan panas dan lembap boleh tingkatkan pengeluaran minyak pada kulit.

Udara kering yang menyebabkan kulit kering juga menyebabkan kulit muka hasilkan minyak kerana seimbangkan keadaan kulit yang kering.

Sebab 4: Ubat- ubatan

Pil perancang dan pil hormon yang tertentu boleh tingkatkan pengeluaran minyak pada kulit.

Sama juga dengan ubat-ubatan yang boleh  menyebabkan badan terhidrasi, kulit secara automatik akan hasilkan minyak berlebihan akibat kehilangan cecair badan.

Sebab 5 : Guna produk yang salah.

Jika kita tersalah pilih produk, contohnya guna produk untuk muka berminyak padahal muka kita jenis normal, kulit kita mungkin boleh jadi berminyak. 

Ini kerana, produk untuk kulit berminyak akan menyebabkan kulit kering, terkurang minyak dan kelenjar minyak akan keluarkan minyak lebih dari biasa.

Sebab 6 : Perubahan Hormon

Peningkatan mendadak hormon androgen (ketika hamil, pra-menopause) boleh menyebabkan kelenjar sebum mengeluarkan minyak yang terlebih.

Patutlah kulit muka saya akan naik jerawat bila mengandung sahaja. Adakah anda juga begitu? kita sama!

Sebab 7: Tekanan / Stress

Disebabkan kita stress, badan kita akan hasilkan lebih hormon androgen, ia menyebabkan kulit hasilkan lebih minyak dari biasa.

Sebab 8 : Alat pembersih kulit

Ada alat pembersih seperti kain pembersih, berus pembersih kulit boleh keringkan kulit. Bila kulit kering, minyak akan terhasil secara lebih untuk menyeimbangkan keadaan.

Sebab 9 : Jemur bawah panas matahari

Kulit akan kering bila dijemur di bawah panas matahari. Ini menyebabkan kulit akan mengeluarkan lebih minyak untuk seimbangkan keadaan ini.

sumber : http://www.skininc.com

Pencuci Muka Yang Sesuai Dengan Kulit Berminyak

Shaklee ada memperkenalkan produk sesuai untuk muka berjerawat.
Namanya Enfuselle. Enfuselle ada dua jenis, satu untuk yang berminyak dan satu lagi untuk kulit kering
Hanya RM303.75 untuk satu set
Hubungi 019-3816167 untuk harga istimewa.
Ramai antara mereka yang dah berjaya kurangkan jerawat dengan set ini.

Testimoni

Testimoni #1
Nur Azratul Laila Ibu saya pakai set ini. Alhamdulilah jerawat makin kurang & minyak makin sekata.
Testimoni #2
Nurhidayah Rashid saya pun guna set ni..alhamdulillah..kulit kurang berminyak n jerawat pun kurang
Testimoni #3
Ummi Aisyah Ahmad Marzuki sy guna set ni…mmg best…muka.xberminyak dan melekit..lagi pun 8 bln bertahan guna.sebotol ni…shaklee terbaik!
Testimoni #4
June Mohd Alhamdulillah..saya puas hati dengan set ini. Jerawat makin berkurangan…

Bacaan lanjut >> Rahsia Hilangkan Parut Jerawat


Testimoni #5
Su AnNajah saya pun..best!! muka dah takde minyak2 langsung!..tu baru pakai pencuci


Testimoni #6
Nhdbaby Diyana Sy pakai pencuci muka je..kalau duk tengah panas lama-lama pun muka x sunburn..Alhamdulillah. 


Testimoni #7
Zeti Haiza Alhamdulillah.. puas hati guna set nie…. kulit dh kurang berminyak…jerawat dtg sebukan skali jer… memang pedih2 sket kt kawasan yg ader byk pores… tapi pores mengecil… ada kala kulit jd kering & mengelupas (hanya pd kawasan yg ader pimples & kulit mati).. kering & mengelupas sekejap jer… tp x la smpai rasa tegang mcm produk2 lain yg sng jmpa kt luar tu… apa pun.. kna support dgn supplement jgk.. 


Testimoni #8
Nas Wazir Sy mmg pakai.best sangat2..dlu klu lepas cuci muka kulit kering sgt2..pastu x letak apa2 terus berminyak2..tp lepas pakai set ni mmg beza..paling suka balancing moisturizer tu..mmg buat kulit lembut dan kurg berminyak..blackhead pun dah kurang..love it so much 



Waaaahhhh.
Teruja dengar kan. 
Ya. ini bukan rekaan. Ini adalah testimoni sebenar. Di bawah adalah gambar sebenar testimoni ini.


Dapatkan Skin Care Terbaik dari Shaklee HARI INI. 

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge