4 Cara Elak Anak Conteng Dinding Supaya Tidak Malu Ajak Tetamu Datang Rumah

Saya ada 4 anak lelaki yang hebat. Anak lelaki saya juga macam anak yang lain.

Memang kreatif dan aktif. Dinding adalah salah satu ‘pameran’ hasil kreatif mereka.
Memang sakit kepala bila tengok. Dinding dah tak ada rupa dinding

Asyik kena conteng. Argh! Malu bila tetamu datang rumah dan tengok contengan di dinding rumah.

Nak marah pun tak boleh.

Maka, saya sendiri telah browse cara untuk elak anak conteng dinding dan berjumpa dengan entry di web http://blog.kidobi.com

Menarik.. dan saya SETUJU dengan cara yang dicadangkan.

Jom kita baca apa cadangan di web ini.

Cara 1 : Simpan semua pensil dan marker dari dijumpai

 Anak-anak memang mempunyai fizikal yang aktif juga fikiran yang aktif. Mereka sentiasa berfikir apa sahaja aktiviti yang mereka boleh lakukan.

Bila jumpa basikal, mereka ingin main.
Bila jumpa bedak, mereka ingin taburkan.
Bila jumpa pensil, mereka ingin conteng.

Sifat ingin tahu sangat tinggi. Mereka ingin explore banyak benda.

Jangan risau. Ini tandanya anak anda adalah seorang yang bijak.

Perkara paling basic untuk elak anak conteng dinding adalah simpan semua jenis pensil atau pensil warna atau markers dari dijumpai oleh mereka.

Cara 2: Sediakan ruang berkreativiti

Anak boleh di ajak untuk membuat aktiviti lain yang boleh menunjukkan hasil kreativiti mereka. Cubalah kita sediakan kertas untuk mereka warnakan, kotak untuk mereka bentukkan sebagai rumah, batu untuk mereka cat.

Aktiviti yang menarik ini boleh menarik perhatian mereka dari menconteng dinding.

Akhirnya, anda boleh menampal atau menggantungkan hasil kraf yang mereka buat dan ini boleh menambah keseronokan mereka membuat kraf. Mereka pasti rasa berbangga dan seronok dengan tindakan kita itu.

Cara 3 : Bertegas dan sentiasa mengingatkan. 

Setiap kali anak ingin menconteng dinding, larang dan tegaskan bahawa dinding bukan tempat untuk menconteng. 

Cara no 3 ini sangat berkesan bagi saya. Setiap kali anak saya ingin menconteng, saya akan pastikan alat contengan itu diambil segera ataupun saya sediakan buku dan kertas untuk alihkan tumpuan mereka dari menconteng dinding.

Ya. Ini mungkin sukar kerana kita harus berwaspada sepanjang masa. Tetapi, saya percaya dengan tegaskan beberapa kali dengan baik, anak pasti tidak akan menconteng lagi.

Tegas bukan bermaksud menengking dan marah sahaja. Kita mampu bertegas dengan hanya bercakap dengan lembut dan memberi nasihat dengan baik.

Bukankah ia lebih mudah diterima oleh anak?

Cara 4: Ajak Anak Bersihkan Dinding.

Ajak anak membersihkan hasil contengan mereka bersama-sama. Ajar anak bagaimana untuk membersihkan dinding tersebut.

Tindakan ini penting untuk ingatkan anak-anak bahawa untuk membersihkan dinding selepas diconteng adalah tidak mudah. 

Mereka pasti rasa terbeban apabila membersihkan dinding ini dan mungkin merasa insaf untuk tidak mencontengnya lagi.

Ini tidak langsung dapat membentuk sifat anak tanggungjawab dalam diri anak.


sumber: http://blog.kidobi.com/

Sukar untuk Membersihkan Contengan di Dinding? Kami ada Cara.

Mari kita tengok beberapa  kesan SEBELUM dan SELEPAS contengan yang menakjubkan

Eh. Boleh hilanglah. WOW. 
Ya. Inilah kesan Basic H. Bukan guna sesudu cecair ini, hanya beberapa titik sahaja, dan kesannya sangat mengagumkan. 
Apa itu Basic H?

Basic H²™ Organic Super Cleaning Concentrate

Secara ringkasnya, Basic H merupakan sejenis SURFACTANT yang berupaya mengurangkan ‘surface tension’ air. Ini membolehkan Basic H menjadi cleaning agent yang memang bagus sebab ia mampu membasahkan mana-mana permukaan dengan lebih baik.

Contohnya, pernah tak anda guna cecair ‘raindrop’ yang disapu pada cermin kereta untuk membolehkan penglihatan yang lebih baik ketika hujan? 

Apa yang terjadi sebenarnya? Cecair tadi merupakan sejenis SURFACTANT yang membolehkan air mengalir dengan lebih mudah di permukaan cermin tanpa melekat…..

SURFACTANT merupakan sejenis bahan yang memang terdapat dalam mana-mana produk pencuci, Bezanya, sumber SURFACTANT boleh jadi daripada bahan kimia atau bahan organik.

Apa sebenarnya SURFACTANT?

http://en.wikipedia.org/wiki/Surfactant

Apa kandungan Basic H?

Pihak Shaklee claim Basic H merupakan 100% natural atau semulajadi dan tidak mengandungi bahan kimia yang merbahaya seperti phospate, malah chlorine pun tak ada.

Ada tertera disini, Basic H dihasilkan daripada bahan-bahan yang berasal daripada kelapa dan jagung.

Mesti ada yang pelik. Takkanlah kelapa dan jagung boleh jadi bahan pencuci, dan bahan pencuci serba guna dengan macam2 kegunaan pulak tu….

Mungkin anda generasi muda, ataupun anda lahir dalam generasi yang sudah tidak mengenal ‘pencuci organik’ nenek moyang kita dahulu. Sebelum adanya sabun, bahan-bahan semulajadi seperti daun-daun pokok atau apa-apa bahagian pada pokok yang mampu menghasilkan buih dijadikan sebagai bahan pencuci. 

Siapa pernah pergi camping? Pernah tak tengok sejenis pokok yang buah2an nya berpintal, warna hijau, kalau diramas ditangan yang basah, boleh menghasilkan buih? Jadi, pendek kata, bahan-bahan tumbuhan memang dah digunakan dari zaman dahulu lagi untuk menghasilkan buih / sabun.

Dalam Basic H memang tak ada SLS. Boleh cek bahan-bahannya. SLS terdapat dalam syampu bayi, sabun mandi dan sebagainya.

sumber: http://anakummicomel.blogspot.com

Testimoni Basic H yang lain.

Mencuci kesan2 halus di celahan Jam Tangan, dalam masa 15minit jam kembali bersih hanya dengan lap sahaja.

Kasut Sekolah ni dah macam2 pencuci guna sebelum ni tapi tetap tak hilang, lepas tu titis dan rendam dengan Basic H, Wahhhh!! nampak baru walaupun kasut ni dah berusia setahun lebih..

Ini pula kesan kotoran di kolar baju

Bersihkan kotoran di kopiah 

Kesan Magic Colour hilang setelah direndam selama 2-3 jam, tanpa menyental

sumber: http://normj1001.blogspot.com

Banyak kegunaan Basic H, pencuci semulajadi ini. Ops.. anda pasti berminat dengan DEMO pada Video ini:
So, dapatkan BASIC H anda HARI INI. 
Hanya RM46.00 sebotol. Tahan sehingga 2-3 tahun. (bergantung kepada penggunaan)

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge