Sunday, December 18, 2016

20 Langkah Mudah Perbaharui Keahlian Shaklee

Untuk pertama kalinya, Shaklee telah ambil keputusan untuk perbaharui data-data di dalam simpanan mereka.

Banyak data-data ahli tidak dikemaskini. Ramai ahli yang sudah tidak aktif.

Banyak mesej dan surat yang dihantar oleh Shaklee tidak diterima oleh ahli yang sah.

Untuk mengelakkan pembaziran, maka Shaklee telah mengambil keputusan untuk mengemaskini kini data.

Setiap ahli perlu memperbaharui keahlian, dan duit  tersebut sebenarnya boleh digunakan semula oleh ahli untuk pembelian.


Berikut adalah 20 Langkah Mudah untk perbaharui keahlian.

Persediaan Sebelum Memperbaharui Keahlian

Hanya RM30 sahaja diperlukan untuk perbaharui keahlian. Ahli boleh melakukannya secara online sahaja.

Sila pastikan anda menyediakan kad kredit / kad debit terlebih dahulu, serta telefon yang ada bateri (ada no MSOS perlu diterima melalui SMS)

Selamat Mencuba.


Langkah 1 

Taip alamat http://www.shaklee2u.com.my


Langkah 2

Masukkan No Id dan password anda


Langkah 3

Jika anda lupa password, sila pergi tekan Forgot Password untuk dapatkan semula password


Langkah 4

Jika anda tekan Forgot Password, anda akan masuk satu form lain. Sila masukkan no ID dan tarikh lahir.


Langkah 5

Kemudian Klik Submit.

Anda akan menerima SMS dari Shaklee untuk password sementara yang baru




Langkah 6

Sejurus selepas anda dapat log in ke dalam akaun, Satu mesej akan keluar menyatakan bahawa keahlian anda telah tamat.


Langkah 7

Klik pada Tab Shopping 

Langkah 8

Klik Agree kepada syarat-syarat pembelian untuk meneruskan langkah pembaharuan 



Langkah 9 

Ahli perlu kemaskini alamat terlebih dahulu


Langkah 10

Klik Subscription pada sebelah kiri.


Langkah 11

Pilih Annual Subscription For Distributor 



Langkah 12

Klik Add to Shopping Cart


Langkah 13

Tekan Submit untuk sahkan pembelian


Langkah 14

Tick pada Online Credit Card / Debit Card untuk pembayaran



Langkah 15

Klik Please Comfirm Payment Info jika anda sudah ada rekod penggunaan kad kredit/ debit. 

Klik Add New Card jika belum ada rekod

Langkah 16

Jika anda klik Add New Card, satu form baru akan keluar.

Sila isi maklumat 
  • Card Type (Visa/Mastercard)
  • Card number (16 nombor pada hadapan kad)
  • CVV2 & CVC2 (3 nombor pada belakang kad)
  • Tarikh Expired Card.

Jika anda masih ingin gunakan maklumat yang sama pada masa akan datang, tick pada bahagian maklumat akhir.
Anda tidak perlu masukkan maklumat sama pada pembelian akan datang.




 Langkah 17 

Sila semak maklumat berkaitan untuk pengesahan


Langkah 18

MSOS Code akan dihantar melalui SMS untuk dimasukkan dalam kotak kosong bagi tujuan keselamatan



Langkah 19

Satu mesej akan keluar yang menunjukkan keahlian anda telah diperbaharui

Langkah 20


Akhirnya anda akan menerima Invoice yang menunjukkan pembaharuan keahlian berjaya.
Tahniah!





Yeay.
Lengkaplah 20 langkah mudah untuk perbaharui keahlian.

Sebenarnya duit RM30 (baucer) yang ada di dalam akaun boleh digunakan semula untuk pembelian online. Setiap pembelian RM100 akan ditolak RM10 dari baucer ini.

Awas!
Ia adalah hanya untuk jangkamasa tertentu sahaja. Sila gunakan segera sebelum tarikh tutup.

Pembaharuan keahlian penting supaya anda dapat menikmati penjimatan 20% - 25% harga ahli bagi pembelian produk shaklee.

Sila rujuk upline anda jika ada sebarang pertanyaan.

Monday, December 12, 2016

9 Punca Sesak Nafas Yang Ramai Orang Kena Tahu

Hari ni ada mendengar berita kematian seorang kakak di satu jabatan tempat Ida bekerja.

Dengar ceritanya, asalnya kakak ni sesak nafas. Sedang berpantang anak ke 5. Sebab utama masih Ida tak tahu.

Berita yang menyedihkan.

Maka Ida pun jumpa satu artikel pasal sesak nafas.


Apa Itu Sesak Nafas


Sesak nafas adalah apabila kita merasakan sukar untuk bernafas seperti biasa. Selalunya ia berlaku ketika kita buat satu aktiviti dalam keadaan cepat dan pantas atau kelam kabut.

Sesak nafas juga mungkin berpunca dari penyakit kronik.


Ia juga dikenali sebagai "Shortness Of Breath". Ia bergantung pada level keparahan atau punca sesak nafas.

Ada juga istilah lain bagi sesak nafas iaitu Dyspnea.

Bila kita sesak nafas, kita akan rasa tidak selesa ketika bernafas atau lakukan kerja-kerja harian. Ia buatkan kita susah gerakkan otot dada, rasa tercekik dan rasa kejang otot pada dada.

Bila berlakunya keadaan ini, kita akan alami kesukaran bernafas atau semput dan biasanya keadaan ini lebih ketara semasa melakukan aktiviti fizikal.


Jenis-jenis Sesak Nafas


Ada dua jenis sesak nafas iaitu :

a) Sesak nafas boleh berlaku secara akut
Sesak nafas akut adalah gejala datang secara tiba-tiba dan akan hilang dalam jangkamasa beberapa hari setelah rawatan


b) Sesak nafas berlaku secara kronik - 
Sesak nafas kronik adalah keadaan di mana sesak nafas berlaku secara berterusan dalam jangkawaktu yang agak lama


Sesak nafas ni tak boleh di ambil remeh sebab ia mungkin tanda-tanda ada penyakit pada sistem pernafasan atau kardiovaskular.

Contoh penyakit sistem pernafasan yang biasa menyebabkan sesak nafas:
  • Asma
  • Jangkitan paru-paru akut (pneumonia)
  • Jangkitan paru-paru kronik seperti tibi
  • Paru-paru berair (pulmonary oedema)
  • Penyakit obstruktif saluran pernafasan kronik (Chronic Obstructive Airways Disease) 
  • Kanser paru-paru.

Penyakit kardiovaskular yang boleh menyebabkan sesak nafas:
  • Kegagalan jantung
  • Serangan jantung 
  • Kelainan denyutan jantung (cardiac arrhythmias)

Keadaan lain yang boleh menyebabkan seseorang mengalami masalah sesak nafas adalah 
  • kekurangan darah merah (anaemia)
  • alahan 
  • resdung
  • kegelisahan (Anxiety Disorders) 
  • kegemukan.




8 Punca Sesak Nafas


1. Sesak Nafas dan Ketat Dada

Jika anda mengalami sesak nafas secara tiba-tiba disertai sakit atau ketat dada, kemungkinan anda mengalami 
► serangan jantung
► pneumothorax (udara berada antara paru-paru dan dinding dada) 
atau 
► pulmonary embolism (darah beku dari bahagian kaki telah bergerak ke paru-paru )



2. Sesak Nafas dan Bunyi Wheezing

Jika anda mengalami sesak nafas mengikut episod disertai oleh bunyi seperti wisel (wheezing) atau batuk, anda mungkin menghidapi 
► serangan asma 
atau 
► jangkitan yang menyebabkan saluran pernafasan menjadi sempit


3. Sesak Nafas Semakin Teruk

Jika anda mengalami sesak nafas yang berterusan dan semakin teruk disertai dengan sejarah pendedahan kepada asap rokok, habuk dan semburan bahan kimia anda mungkin menghidapi 
► penyakit saluran pernafasan obstruktif kronik (COPD)



4. Terdedah Asbestos, Habuk Kayu

Jika anda pernah bekerja di tempat yang mendedahkan anda kepada asbestos, habuk kayu, semburan bahan kimia, anda mungkin menghidapi 
► penyakit paru-paru berka ita n pekerjaan (Occupational Lung Diseases)


5. Sesak Nafas Semasa Baring

Jika kaki anda bengkak dan mengalami sesak nafas semasa baring mendatar, anda mungkin mengalami 
► kegagalan jantung (heart failure)



6. Letih, Pucat

Jika anda cepat berasa letih, kelihatan pucat dan sesak nafas terutamanya bila melakukan aktiviti fizikal, anda mungkin mengalami 
► anaemia



7. Pening dan Kebas Tangan

Jika anda bernafas dengan cepat disertai dengan rasa pening atau berasa kebas pada tangan atau sekitar mulut, anda mungkin mengalami 
► hyperventilation (bernafas keterlaluan biasanya disebabkan oleh aktiviti fizikal yang berlebihan dan tekanan emosi)



8. Ada Batuk Berdarah

Jika anda sesak nafas disertai demam, batuk atau batuk darah dan kehilangan berat badan,anda mungkin menghidapi 
► jangkitan seperti tibi atau kanser paru-paru atau pulmonary embolism



9. Ada Batuk Berkahak

Jika anda demam, disertai hingus berair dan batuk berkahak anda mungkin mengalami 
► jangkitan saluran pernafasan (bronchitis) atau jangkita n paru-paru (pneumonia).



sumber : http://info-kesihatan-terkini.blogspot.my/



Sesak Nafas Sangat Berkait Dengan Sakit Jantung


Kes kematian akibat Sakit jantung sangat banyak sekarang. Lebih menakutkan ia tidak mengenal umur.

Ada yang kena serangan tanpa tanda awal dan terus meninggal dunia.

Sayu hati mendengarnya

Terdapat beberapa simptom jika seseorang itu diserang sakit jantung, antaranya ialah:

  • Rasa tidak selesa pada dada. Pesakit seolah-olah merasakan ada sesuatu yang menekan.
  • Rasa sakit ini kemudiannya menular ke leher seolah-olah ada sesuatu yang mencekik.
  • Rasa lenguh pada lengan terutama ketika bekerja atau melakukan sesuatu aktiviti, bagaimanapun rasa lenguh ini akan hilang apabila pesakit berehat
  • Sukar bernafas seolah-olah ada sesuatu yang menikam pada dada
  • Pedih perut iaitu seperti ada angin atau menghidap gastrik.
  • Kepala berpusing
  • Badan lemah serta berpeluh sejuk.



Vivix, Supplemen Ada Resveratrol - Bagus Untuk Pesakit Jantung.

Resveratrol membantu 
  • mengelakkan kerosakan pada injap jantung
  • merendahkan tahap kolestrol jahat
  • dan mengelakkan keadaan gumpalan darah yang menyebabkan saluran darah tersumbat. 

Dengan ini, ternyata kandungan sirap ajaib ini mampu mengurangkan risiko serangan jantung.
Anda sememangnya bijak dalam menjaga kesihatan jantung dengan memilih Vivix terutama yang mempunyai sejarah keturunan sakit jantung. 

Hanya satu sudu kecil Vivix yang lazat setiap hari memberi kebaikan berpanjangan.



Testimoni Vivix Untuk Pesakit Jantung














Cara Untuk Dapatkan Vivix


Jika anda berminat dapatkan Vivix, sila ikuti langkah di bawah

3 Cara Kurangkan Risiko Rabun Mata Secara Semulajadi

Pakai cermin mata bukanlah mudah seperti ramai sangka. Ramai orang yang tak rabun ingat pakai cermin mata nampak cool dan cantik.

Ida pun bukan orang yang pakai spek / cermin mata tapi faham struggle yang ramai kawan-kawan pakai cermin mata hadapi.

Antara benda yang mereka perlu lalui adalah ketika hujan.


Masalah lain terjadi adalah ketika nak pakai cermin mata gelap dan ketika minum air panas.

Hanya yang rabun dan pakai cermin mata sahaja memahami situasi ni.

Betul tak? Betul tak?


Menurut Dr Oz, ada 3 cara kurangkan rabun mata


Cara #1 : Buat Senaman Mata


Senaman-senaman mata mudah ini boleh bantu kurangkan risiko rabun dan masalah mata yang lain.

Cuba senaman-senaman mata ini pada waktu pagi, sebelum tidur dan bila-bila masa mata kita letih. Pastikan tangan anda bersih dan relaks.

Amalkan senaman ini setiap hari untuk nampak hasil dalam masa satu bulan.



Senaman Mata #1 : Panaskan mata anda.
Gosok dua tapak tangan bagi sedikit panas. Letakkan pada mata dalam masa 5 saat. Ulang 3 kali.





Senaman Mata #2 : 'Roll' mata anda.
Mulakan dengan memandang ke atas, perlahan-lahan pandang membulat ke arah jam 10 kali dan 10 kali melawan arah jam.



Senaman Mata #3 : Fokus.
Pegang pen mendepa ke hadapan, fokus mata pada pen itu. Kemudian, perlahan-lahan gerakkan pen mendekati muka sehingga jarak 6 inci dari hidung. Kemudian jauhkan ia semula. Ulang sehingga 10 kali.



Senaman Mata # 4 :Urut Kepala.
Guna ibu jari, urut tepi kepala dalam bulatan kecil. 20 kali dalam satu arah, 20 kali lagi pada arah berlawanan. Ulang urutan pada tengah kening di dahi dan bawah mata pada kedua dua belah tepi hidung.



Senaman Mata #5: Lelapkan mata sekejap.
Sandarkan kepala, tutup mata dan relaks untuk 3 minit. Jangan tertidur sudah le. hihi


Cara #2 : Rehatkan Mata


Mata anggota badan yang banyak bekerja. Kena juga beri rehat dan rawat untuk mata. Antara caranya adalah dengan cukup tidur.

Tidur boleh rehatkan serta rawat mata. Tak cukup tidur boleh lemahkan penglihatan dan menyebabkan rabun.

Ketika bekerja, rehat sekali dalam sejam. Contohnya kalau membaca atau menggunakan komputer dalam masa 50 minit, rehatkan mata untuk 10 minit.


Jika mata masih letih, baring dan letakkan hirisan timun di atas kelopak mata.



Cara #3 :  Makan Nutrisi Yang betul


5 Makanan yang baik untuk mata

1. Vitamin A, C, E dan beberapa jenis mineral seperti copper dan zink bagus untuk mata.


2. Antioksidan termasuk beta-keroten, lutein dan zeaxanthin boleh lindungi makula dari dirosakkan oleh cahaya matahari.

Dapatkan antioksidan ini dari sayuran hijau, kuning telur, cili benggala, labu, ubi manis dan lobak merah.

Sayuran tadi kebanyakannya dari yang berwarna kuning dan hijau. Kajian mendapati sayur berwarna kuning dan hijau bantu lambatkan masalah penuaan mata yang boleh jadi penyebab kepada buta.


3. Makanan yang tinggi sulfur, cysteine dan lecithin boleh lindungi kanta mata dari katarak. Contoh makanan-makanan ini adalah bawang putih, bawang merah dan buah zaitun.


4. Buahan Anthocyanin seperti blueberry, anggur dan goji berries ada antioksida dan anti-keradangan yang boleh kuatkan penglihatan


5. DHA adalah asid lemak yang terdapat dalam ikan laut seperti salmon, sardin dan ikan kembung. DHA kuatkan membran sel untuk tingkatkan kesihatan mata.

sumber : http://www.doctoroz.com




Carotomax Bantu Kurangkan Rabun Dan Cerahkan Mata




Caratomax Shaklee direka khas dalam bentuk Beta-carotena yang mana ia lebih selamat untuk diambil. 

Carotomax Shaklee membekalkan lebih 15mg (21,500IU) karotenoid yang berfaedah untuk fungsi badan.

Caratomax Shaklee mengandungi 6 jenis karotena yang diekstrak dari rangkaian sayuran dan buahan yang kaya dengan sifat antioksidan.



Testimoni Carotomax












Cara Untuk Dapatkan Carotomax


Jika anda berminat dapatkan Carotomax, sila ikuti langkah di bawah

Sunday, December 11, 2016

10 Makanan Utama Bantu Luka Pembedahan Cepat Sembuh

Ada orang tak suka pembedahan. Takut macam-macam komplikasi. Memang sebolehnya kita elak nak kena operate atau bedah, tapi prosedur doktor tak boleh elak.

Ada perkara pembedahan lebih penting bagi selamatkan nyawa.

Ida tak pernah kena bedah yang major pembedahan, tapi pernah kena minor je. Bedah gusi untuk keluarkan gigi bongsu, dan bedah cyst kat kaki tahun lepas.

Tapi rupanya ramai cari cara nak baik cepat dari pembedahan terutama ibu-ibu bersalin ceaser.

Sebenarnya potensi kita nak baik cepat bergantung kepada imun badan kita, jadi nutrien yang kita makan hari-hari sangat penting.

Makanan yang baik boleh bantu cepatkan baik luka dan kurangkan bengkak, lebam dan rasa sakit yang biasa kita rasa lepas kena bedah.

Makanan-makanan ni juga boleh kurangkan masalah penghadaman disebabkan oleh antibiotics dan elak sembelit disebabkan oleh ubat.

Pilih makanan yang elok juga penting untuk kembalikan tenaga kita lepas pembedahan supaya boleh cepat baik dan kembali aktif.

Apakah makanan-makanan itu?

Sila baca 10 Makanan utama bantu cepat baik luka pembedahan.




Makanan # 1: Protein


Untuk baikkan luka dan bagi tisu bercantum semula, kolagen adalah elemen penting. Kolagen guna protein paling banyak dalam badan. 

Berapa banyak protein yang perlu?

Menurut web vitamedica.com, kita perlukan 0.8 grams protein untuk setiap kilo berat badan kita.

Kalau berat Ida 55kg, so kena ada 44gram protein.

Tapi, lepas pembedahan, kita kena ambil lebih banyak lagi sebab ada luka yang perlu sembuh. Dari 1.5 ke 2.0 gram protein untuk setiap  kilogram badan kita.

Makan banyak protein bukan maknanya hari-hari kena makan daging. Sumber protein baik yang lain adalah telur, ikan dan kekacang. 

Minuman protein ESP Shaklee pun bagus dan mudah di sediakan. Bancuh dengan air kegemaran dan boleh terus minum.




Makanan #2 :  Yogurt/ Kefir (Tenusu yg diperam)


Lepas pembedahan, doktor mesti bagi antibiotik kan? Antibiotik adalah untuk elak jangkitan. 

Malangnya, dalam masa yang sama, antibiotik pun bunuh bakteria baik dalam sistem penghadaman kita. Bakteria baik ni lah yang bantu kita hadam makanan dan hasilkan vitamin untuk kuatkan imun.

Tambah bilangan bakteria baik ini dengan yogurt boleh bantu kuatkan imun badan kita semua. Tapi, berhati-hati dengan minuman yogurt yang tinggi gula dan pewarna di pasaran.

Kefir pun baik untuk diminum sebab ia ada bekalkan lebih dari 8 - 12 spesies dengan lebih 10 billion bakteria baik hidup.




Makanan # 3: Serat


Ubat tahan sakit, diet makanan yang berubah, dehidrasi, stress dan aktiviti fizikal yang terhad akan jejaskan proses penghadaman. 

Selain perlu minum banyak air, makan buah prune juga boleh bantu kurangkan sembelit. Prune ada kandungan serat mudah larut yang boleh lembutkan najis.

Makanan lain yang tinggi dengan serat seperti kekacang, epal, pear, oat dan flaxseed.

Baca: 6 Cara Merawat Sembelit Dengan Cepat dan Semulajadi




Makanan #4 : Buah-buahan Berwarna


Orang lepas pembedahan akan alami stress. Stress dan ubat hospital boleh tambah beban bahan teroksida dalam badan.

Ia juga boleh menghasilkan radikal bebas yang rosakkan sel badan.

Kita biasa ambil makanan antioksida untuk kurangkan masalah-masalah ini, tetapi ia sangat-sangat diperlukan selepas pembedahan.

Kita perlu makan lebih banyak makanan antioksida selepas pembedahan dengan makan buahan yang berwarna seperti strawberry, blueberry, raspberry dan delima.

Buah-buahan ini ada anthocyanidins, bahan yang boleh bukan sahaja tingkatkan vitamin C tapi kuatkan kapilari/saluran darah dan kuatkan kolagen tisu badan.




Makanan #5 : Ubi manis(sweet potato) dan Sayuran


Ubi manis ada kandungan beta keroten atau pro-Vitamin A yang hebat. Vitamin A diperlukan untuk baiki dan pulihkan tisu lembut, membran mukus dan kulit.

Dicadangkan untuk kita ambil lebih Vitamin ini (lebih kurang 10,000 IU Vitamin A dan 15,000 IU beta keroten ) selepas pembedahan.

Ubi manis tak seperti ubi biasa, sebab tak banyak kanji dan ada lebih kurang 4 grams serat setiap hidangan.

Sumber beta keroten yang lain adalah seperti karot, sayuran hijau seperti kailan, tembikai susu, mangga dan aprikot kering





Makanan #6 : Cili Benggala dan Buahan Sitrus


Kita orang Melayu tak biasa makan cili jenis ni, tapi rupanya cili benggala ni ada kandungan vitamin C lebih tinggi dari Oren. Cili Benggala saiz sederhana ada 340mg Vitamin C.

Vitamin C adalah vitamin larut air yang bantu tingkatkan kandungan kolagen. Kolagen adalah protein paling banyak dalam badan dan bila kita luka, kolagen sangat penting untuk sembuhkan luka.

Stress boleh hilangkan kandungan Vitamin c dalam badan, jadi orang yang lepas pembedahan sangat-sangat perlukan lebih Vitamin C sehari (lebih dari 900mg sehari dalam dos yg diasingkan)

Sumber vitamin c lain adalah buah jambu batu, kailan, buahan sitrus, buah kiwi dan brokoli.



Makanan #7 : Sayuran Cruciferous


Imun badan yang tinggi boleh elak jangkitan pada luka selepas pembedahan. Sayuran cruciferous seperti brussel sprouts, kobis dan kobis bunga bagus di makan.

Ini kerana ia ada phytonutrient yang boleh kuatkan imun badan.




Makanan #8 : Cendawan


Ini ilmu baru bagi Ida. Tak sangka cendawan bagus untuk orang lepas pembedahan.

Cendawan juga boleh bantu kuatkan sistem imun. Kajian terbaru ada menyatakan mereka yang makan 4oz hidangan cendawan Shiitake setiap hari boleh tingkatkan fungsi T-Cells Gamma Delta (salah satu sistem imun) dan kurangkan masalah keradangan protein.

Dua cendawan lain yang boleh kuatkan imun adalah cendawan Maitakes dan Reishi.

Cendawan sedap dimakan secara goreng atau grill. Ia juga popular dibuat sup.



Makanan #9 : Kekacang dan Bijian


Labu, buahan berlabu dan bijan adalah sumber yang baik untuk Zink. Zink bagus untuk kuatkan fungsi imun.

Badan kita perlukan zink untuk bina dan aktifkan sel yang terlibat dalam sistem imun. Zink juga penting untuk baikkan luka dan mineral ini penting untuk sintesis protein dan perkembangan sel.

Tiram mempunyai kandungan zink yang tinggi dan daging merah terutama lembu, kambing dan hati juga mempunyai kandungan zink yang tinggi.




Makanan #10 : Nenas dan Betik


Nenas dan betik mengandungi enzim protease. Badan kita guna enzim ini untuk pecahkan dan hadamkan protein.

Enzim (bromelain dan papain) juga boleh kurangkan bengkak dan antiradang.

Malangnya, kandungan bromelain paling tinggi adalah pada batangnya yang ramai orang tidak makan.




http://vitamedica.com/wellness-blog/10-best-healing-foods-to-eat-after-surgery/



Supplemen Untuk Luka Pembedahan Cepat Baik : Vivix


Vivix® Minuman campuran botani merupakan revolusi terbaru di dalam pemakanan polifenol.

Vivix® mengandungi campuran unik botani Polygonum Cuspidatum, Anggur Muscadine, Elderberi Eropah dan Lobak Ungu yang kaya dengan polifenol. 

Polifenol adalah kumpulan fitokimia yang terdiri daripada sebatian tanaman yang mengandungi khasiat antioksidan dan sel anti-penuaan semulajadi.

Vivix sudah dipatenkan. Bahan-bahan utamanya telah diuji secara klinikal dan ianya eksklusif untuk Shaklee.





Testimoni Vivix Bagi Luka Cepat Baik














Cara Untuk Dapatkan Vivix


Jika anda berminat dapatkan Vivix, sila ikuti langkah di bawah

Monday, December 5, 2016

Bercuti (3D2N) dan Main Indoor Theme Park di Berjaya Times Square

Alhamdulillah, ketika entry ni di tulis, Ida sudah berada di hari kedua bercuti di Berjaya Times Square KL Hotel.

Ida dan family booking di hotel ini untuk 3 hari 2 malam

Kenapa Berjaya Times Square Hotel?


Selain dari bajet terhad untuk ke tempat lebih eksklusif dan luar negara, kami lebih mengutamakan tempat yang mesra anak-anak.

Tahun lepas, kami bercuti di Bukit Gambang Resort City, hanya 45 minit dari rumah. Kami pilih tempat yang anak-anak boleh enjoy, walaupun kami tak berapa rehat dan bercuti.

Boleh baca pengalaman di sini : Bajet Kewangan Bercuti Di Bukit Gambang Resort City Yang Boleh Jadi Rujukan

Tahun ini, memandangkan musim hujan di merata tempat, tepi pantai dan kolam terbuka memang bukan pilihan.

Jadi, tiba-tiba teringat Time Square Theme Park yang pernah kami pergi 10 tahun lepas.

Jadi kami decide untuk booking hotel dan menginap di sini, mudah untuk pergi ke theme park. Hanya turun lift dan sampai. Hihi



Harga Tiket Hotel dan Theme Park


Sebelum booking, kami dah survey dahulu dua harga ini.

Untuk booking hotel, ada pakej menarik untuk keluarga.


Kami tertarik dengan pakej Feel Good Getaway kerana pakej tersebut ada termasuk sekali harga tiket ke theme park untuk 2 dewasa dan 2 kanak-kanak.

Perbezaan dengan harga tiket biasa hanya RM30. Jika beli tiket asing untuk satu keluarga perlu bayar dalam harga RM100++.

Rujuk harga tiket theme Park di bawah.




Bezanya Hotel 5 Bintang Berjaya Times Square Berbanding Hotel Lain


Setanding dengan harganya, hotel ni memang eksklusif bagi Ida yang jarang duduk hotel mewah. Hotel 5 bintang lain yang pernah Ida duduk adalah Palace of Golden Horses

Tetapi, beberapa kelainan yang Ida rasa best adalah:


Design bilik yang menarik.


Design bilik hotel ini lebih menarik kerana ada petition/ pintu memisahkan ruang-ruang di dalamnya. Walaupun Ida rasa keluasannya lebih kurang sama dengan hotel lain, tetapi design ini memang jarang Ida jumpa.

Design ni menarik dan memang mengikut citarasa Ida, mungkin beza dengan citarasa orang lain.
gambar google


Toilet dan Tempat Mandi Dipisahkan


Toilet dan Tempat mandi dipisahkan dengan satu pintu. Ia satu kelainan dan bagi Ida sangat memberi keselesaan.

Setiap ruang ada singki sendiri.

gambar google


Ruang Pantri Ada Sinki, Iron Board Disediakan

Ada sinki khas di ruang pantri, ada Japanese tea paket disediakan selain dari teh biasa dan paket nescafe biasa.

Bilik Boleh Dibiarkan Tidak Off


Kalau Ida menginap di hotel lain lazimnya semua suis akan di OFFkan, tetapi pertama kali jumpa hotel yang boleh biarkan aircond, suiz charger ON sepanjang peninggalan kami keluar dari hotel.

Balik hotel tak perlu tunggu sejuk. Aircond dah siap terpasang. Hihi.

Ada Kopi Freshly Brewed


Breakfast di sini rasanya biasa aje, tapi istimewanya yang Ida tak jumpa di tempat lain adalah kopinya yang dikisar segar dari biji kopi.

Pergh. Memang umph sangat.


Namun, menunya kekurangan desert puding dan kek, walaupun dari segi yang lain, memang banyak dan sedap-sedap.

Antara menu breakfast yang ada
- Nasi Lemak, Mee Goreng, Nasi Goreng
- Bubur, Oat, Cereal, Yogurt
- Roti Canai, Mee Soto, Telur Omelet, Sosej
- Roti, wafle, Muffin, Buah-buahan
- Air buahan, Kopi, Teh


Taman Tema Indoor


Ida pilih untuk ke taman tema di Times Square ni sebab pernah pergi sini dengan suami 10 tahun lepas, dan dah naik Roller Coaster kat sini.

Ada 2 bahagian taman tema: Kanak-kanak dan Dewasa

Untuk Dewasa memang sesuai untuk yang sukakan adventure sebab kebanyakan permainannya agak extreme.

gambar dari web berjayatimesquarethemeparkkl.com

Semalam, Ida cuma masuk untuk teman anak-anak main sahaja memandangkan Ida mengandung. Suami aje sempat naik Roller Coaster dia yang best.

Untuk anak-anak pun ada. 

gambar dari web berjayatimesquarethemeparkkl.com

Bagi Ida memang best permainan-permainan ni untuk hero-hero Ida. Cuma personally, anak yang darjah 1 tu dah tak berapa enjoy permainan ni, tak mencabar katanya. Haha.

Anak darjah 4 boleh dah join yang dewasa punya, tapi takut ekstrem pula.

Permainan-permainan ni sesuai untuk umur 3- 6 tahun kot. Amin memang suka sangat. Fun betul bagi dia. Abid pun suka.

video














Swimming Pool Best


Lepas rasa tak berapa best masuk taman tema, Arif dan Afiq dapat main best kat swimming pool hotel.

Swimming Pool kat sini sangat cantik.

Anak-anak memang enjoy
Cantik kan? ihsan gambar google

Afiq, Arif dan Abid nampak sangat enjoy main swimming pool berbanding main di taman tema sampai taknak keluar dari kolam.

Amin je takut main air. Tak tahan sejuk.


















2 Benda Yang Tak Berapa Ida Suka 


Dalam banyak-banyak benda best, mesti ada yang tak best kan?

2 Benda yang Ida agak kurang gemar kat sini pertamanya adalah toilet hotel tiada hos untuk berwudu' dan bersuci.

Ida faham sbb hotel ni lebih ramai foreigner yang duduk, maka agak kurang selesa la kan, lagi-lagi ada anak yang masih membuang di dalam pampers.

Nak bersihkan agak mengelirukan juga.

Solutionnya, toilet dalam shopping mall lebih sesuai.

Satu lagi, tentang kos makan yang mahal. Nama pun tengah bandar kan? Terpaksa pilih untuk makan kat fast food dalam shopping mall.

Hari kedua punya lunch, kami makan Subway. Kos 6 orang RM60. Dinner di Pizza Hut, melantak sampai RM95 (pengsan)

Makan set untuk 4 orang RM60, ada tambah drummet, pizza tukar cheezy crust.

Banyak outlet luar, tapi malas nak drive dan mengadap jem tengah bandar KL. Lagipun kalau kami keluar, kena caj parking RM10 sehari.

Lepas ni, kena bawa Noxxa kot.


Vitamin Sepanjang Vacation


Bercuti dengan anak-anak aktif ni bukan mudah. Perlukan tenaga lebih, perlu fokus lebih. Kalau kita cepat letih, mudah nak stress.

Lagi-lagi Ida dah pregnant 5 bulan.

Husband pun asyik tanya "Ibu larat ke ni.. Ibu larat ke ni" Haha.



Nutriferon memang vitamin penting kena ada setiap kali travel walaupun balik kampung. Sepanjang travel, imun anak-anak mudah terjejas.
Makan tak terjaga, stress dan mudah penat.

Nutriferon memang kuatkan imun badan. Mudah di bawa sebab dalam bentuk sachet. Ida bawa sampai sekotak, sebab baru nak buka kotak baru.




Sebagai ibu mengandung, Ida bawa sekali vitamin-vitamin penting untuk ibu hamil. Sebenarnya, semua vitamin untuk ibu hamil memang universal.

Anak dan suami pun boleh makan.

Semalam, masa memandu, suami mengantuk. Beliau cuma minta Bcomplex instead dari beli kopi untuk hilangkan mengantuk.

Beliau pernah termakan BComplex ketika nak dekat tidur dan lepas tu, tak boleh nak tidur. Terkelip-kelip mata sebab BComplex boleh jadikan badan segar dan hilang mengantuk.

Bcomplex pun boleh control stress terutama jika tiba-tiba anak mengamuk di mana sahaja.


Amin mengamuk sambil campak kasut

Anggaran Perbelanjaan Keseluruhan


Harga Bilik + Tiket Theme Park (2 Dewasa 2 Kanak-kanak) = RM806

Tambahan Tiket Theme Park (2 Kanak-kanak) = RM60

Roti + Biskut + Kaya + Air Mineral (kudapan ringan dalam hotel) = RM23

Breakfast Tambahan untuk Abid = RM29

Lunch Day 2(Subway) = RM60

Dinner Day 2 (Pizza Hut) = RM94

Total = RM1072

Syukur, Bajet untuk bercuti kali ini juga menggunakan bonus dari Shaklee. Memang berbaloi buat bisnes Shaklee.


Panjang betul entri ni, sarat dengan gambar.

Bisnes Shaklee memang berbaloi. Sambil makan dan tingkatkan kesihatan, ia boleh tambah income bulanan juga.

Ada yang nak join bisnes ni? Hubungi Saya 019-3816167 (Ida)
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...