12 Cara Berhenti Merokok Paling EFEKTIF

“Apa yang susah sangat berhenti merokok?”

 

Senanglah dia cakap kan, dia tak merokok. Serius. Ia tidak semudah yang ramai orang jangka untuk berhenti merokok.

 

Ramai dah cuba macam-macam cara. Sampai ada yang menggigil-gigil tahan ketagihan merokok. Bila dah mula nak berhenti merokok, tengok kawan merokok, dah teringat-ingat rokok.

Faktor persekitaran memang banyak menjadi penyebab perokok kembali merokok.

Tekadlah berhenti merokok. Jangan jadi macam wanita dalam video ini.

 

Berikut adalah 12 cara anda boleh cuba untuk berhenti merokok dengan berkesan. 

Cara Berhenti Merokok #1: Tekad yang kuat

Buat senarai apa kebaikan yang ada dapat dan jimat dengan berhenti merokok.

Berikut adalah 13 senarai kebaikan yang boleh bantu anda: *SILA TAIP & TAMPAL

1. “Saya akan panjang umur jika saya berhenti merokok” 
Satu dari dua perokok mati lebih awal disebabkan penyakit berkaitan merokok. Merokok membunuh hampir 5 ribu rakyat Malaysia setiap tahun.

2. “Saya dapat selamatkan diri dari bahan bahaya”
Asap rokok ada hampir 4,000 bahan kimia dan 50 daripadanya boleh menyebabkan kanser.

3. “Saya boleh cegah diri dari penyakit”
Hampir 40 jenis penyakit yang berkait dengan merokok. Kanser paru-paru, sakit jantung, penyakit paru-paru yang kronik,strok dan ulser di bahagian lapisan kulit perut adalah antara penyakit-penyakit bahaya akibat tabiat merokok.

4. “Saya lebih sihat jika berhenti merokok”
Mereka yang tidak merokok kurang mendapat batuk, selsema dan lain-lain penyakit pernafasan berbanding dengan perokok

5. “Saya boleh cegah diri dari mudaratkan orang lain”
Ia memberi kesan kepada orang di sekeliling anda, di mana asap rokok tersebut boleh mendatangkan serangan asma dan lain-lain penyakit berkaitan dengan pernafasan
6. “Saya menjadi contoh yang baik terutama keluarga dan anak-anak”
 
7. “Saya akan lebih cergas, dan badan lebih sihat”
 
8. “Deria bau dan rasa saya akan lebih baik”
 
9. “Gigi saya putih dan nafas saya segar”
 
10. “Rambut dan pakaian saya bebas dari asap rokok”
 
11. “Saya boleh jimatkan wang. Sangat banyak”
Labur wang anda berbanding membeli rokok (RM5.00 sehari, pelaburan =RM 150.00 sebulan = RM 1800.00 setahun. Jika anda melabur untuk 10 tahun, anda sudah mempunyai RM18,000.00 dalam akaun simpanan anda).
12. “Saya boleh lindungi alam sekitar”
Puntung rokok dibuang oleh perokok boleh menyebabkan kebakaran
13. “Saya lebih subur untuk dapatkan anak”
Senarai ini sangat bagus untuk anda baca, lihat hari-hari dan seeloknya TAMPAL di tempat yang mudah anda lihat. Ia adalah amalan yang baik jika anda baca hari-hari dan berazam untuk berhenti merokok dengan cepat.

Cara Berhenti Merokok #2: Berfikir positif

Katakan pada diri “Syabas, akhirnya saya dapat berhenti merokok”. Abaikan godaan kata-kata kecil yang ingin mengajak anda untuk merokok semula.

Beri penghargaan kepada diri jika berjaya menahan diri dari beli rokok. Anda wajar dihargai kerana menahan diri dari beli rokok bukan mudah. Ia satu kejayaan besar.

Guna duit yang biasa anda guna untuk beli rokok dengan beli barang kesukaan yang menggembirakan. Reward diri. Ia satu kepuasan.

 

Cara Berhenti Merokok #3:  Set target masa

Berhenti merokok secara mengejut memang tak mudah. Anda mungkin boleh menyakitkan diri sendiri. Sangat tersiksa. 

Oleh itu, buat target masa secara berkala. Mula-mula, tahan diri untuk beberapa jam. Setelah berjaya, extend lagi untuk beberapa hari. Kemudian, untuk beberapa minggu.

Makin lama, rasa ingin merokok akan berkurang. Don’t push yourself too hard. Ambil masa anda, set target dan akhirnya pasti berjaya.

 

Cara Berhenti Merokok #4: Sokongan dari rakan dan ahli keluarga.

Persekitaran juga tidak kurang pentingnya untuk bantu anda berhenti merokok. Rakan dan ahli keluarga boleh bantu anda untuk saling ingatkan supaya tidak merokok. 

Dorongan dari orang tersayang mungkin boleh membantu menguatkan semangat anda untuk berjuang berhenti dari merokok.

 

Cara Berhenti Merokok #5: Banyakkan tidur.

Menahan diri dari merokok memang siksa. Asyik terbayang-bayang. Melawan diri dari godaan kata-kata kecil memang memerlukan kekuatan jiwa.

Rehatkan minda dengan banyakkan tidur. Ia merehatkan minda anda dari sentiasa memikirkan untuk merokok.

 

Cara Berhenti Merokok #6:  Sibukkan diri dengan aktiviti

Berseorangan dan bosan sangat bahaya untuk perokok. Keadaan ini boleh ‘menggoda’ perokok supaya merokok.

Cari aktiviti yang menghalang anda untuk bersendirian. Bersenam, bekerja atau berbasikal adalah aktiviti mudah untuk lupakan anda dari rasa ingin merokok. Biarkan masa terluang anda penuh dengan aktiviti yang memenatkan.

Ia mungkin berbaloi dan membantu.

 

Cara Berhenti Merokok #7: Pergi ke tempat larangan merokok.

Habiskan masa di luar dengan berada di tempat larangan merokok. Lagi best bila ada signboard “Kompaun RM300 jika anda merokok di sini”

Sudah pasti tidak berbaloi jika anda masih ingin merokok tetapi duit melayang.

Cara Berhenti Merokok #8 : Minum air kosong dengan banyak.

Cuba untuk minum air kosong yang lebih banyak dari sebelumnya. Air boleh buang racun dalam badan.

Ia juga boleh jarakkan diri dari keinginan untuk merokok. Mungkin lama-kelamaan keinginan untuk merokok boleh hilang, dan berjaya berhenti merokok untuk sekian kalinya.

 

Cara Berhenti Merokok #9: Cari pengganti rokok

Apabila dalam beberapa hari pertama gagal untuk berhenti merokok, cubalah untuk menggunakan pengganti rokok, seperti: gula-gula getah. 

Ini boleh membantu menyingkirkan kebiasaan mencari rokok yang akhirnya boleh membantu berhenti merokok.

 

Cara Berhenti Merokok #10: Cuba akupunktur

Akupunktur adalah kaedah semula jadi yang boleh bantu hilangkan rasa ketagih pada nikotin tanpa rasa sakit. Ia juga boleh bantu kesan selepas berhenti merokok seperti tekanan psikologi, rasa murung dan rasa cemas kerana nikotin.

Ia bantu badan jadi lebih sihat dan otak lebih mudah berfikir.

Cara Berhenti Merokok #11: Sibukkan diri selepas makan

Masa yang biasa untuk perokok ‘layan’ rokok mereka adalah selepas makan. Memang dah terbiasa, tak boleh nak ubah.

Jadi, lepas makan, sibukkan masa dengan perkara lain. Mungkin terus gosok gigi atau bersenam. Idea ini nampak mudah tapi praktikalnya sangat susah. Memerlukan azam yang tinggi untuk berjaya.

 

Cara Berhenti Merokok #12: Minta nasihat doktor. 

Ia mungkin cara terakhir untuk dapatkan nasihat doktor bantu kurangkan ketagihan dan seterusnya berhenti merokok.

Mungkin ada ubat atau cara terbaik yang boleh diperolehi dari pakar kesihatan atau doktor demi menjayakan misi besar ini.

 

Cara Mudah Berhenti Merokok Dengan Vivix 

Pengakuan Brader kita kat dalam Video tadi (sila scroll atas) memang mengagumkan.

Macam-macam cara dia dah buat. Makan nikotin, pergi klinik berhenti merokok. Tapi tak berjaya. Lepas cuba vivix, rokok yang dia hisap jadi tawar.

Vivix memulihkan DNA dengan cara membuang nikotin pada tahap sel-sel DNA. Jadi DNA akan kembali pulih dan dengan sendiri akan menolak bahan asing nikotin dari tubuh.

Vivix Shaklee BUKAN terapi pengganti nikotin. Tapi ianya terapi membuang nikotin. Sebagai bonus Vivix Shaklee juga akan meningkatkan pretasi jantung dan kadar metabolisma perokok. Ini kerana Vivix akan menyebabkan sel-sel menjadi aktif menghasilkan tenaga. Jantung dapat berfungsi dengan baik.

Brader ni dah merokok dari zaman sekolah lagi (ops).. Berapa belas tahun dah merokok tu. Masih boleh BERHENTI MEROKOK. Respek la bro.


Berhenti Merokok Dengan Cepat untuk Selama-Lamanya from iReach HD on Vimeo.

Ia adalah satu kejayaan luar biasa untuk perokok berhenti merokok. Kejayaan terhebat mengalahkan menang Anugerah Juara Lagu ..(eh, ke situ pula.. kihkih)

Apa kata Dr Fyda Noh?

 

Ikhtiar Berhenti Merokok

Pernah dengar ada orang berhenti merokok lepas minum Vivix? Walaupun dah merokok lebih 10 tahun, tapi senang2 ja boleh berenti.

Soalnya bagaimana?

Memang worth baca sampai habis.

1. Ketagihan kepada rokok disebabkan oleh nikotin. Vivix membantu membuang nikotin dari darah, otak & organ lain. Bila nikotin dah tak ada, rasa ketagih pun hilang.

2. Orang merokok ni, dia ada rasa satu ‘feel’ bila hisap rokok. Sebab tu bila tak hisap rokok, otak dia rasa lain macam & memanggil2 untuk hisap rokok balik sebab nak dapatkan balik ‘feel’ tu.

Vivix boleh beri dia ‘feel’ tu, jadi takla dia cari rokok.

3. Vivix mengurangkan simptom withdrawal bila dia berhenti merokok. Simptom ni boleh jadi teruk juga sampai ada orang kata badan dah bergantung kepada nikotin jadi terkejut bila takde sumber nikotin. In sha Allah, Vivix boleh redakan kejutan tu.

Sebaiknya Vivix diambil bersama DTX yang berfungsi mencuci hati kerana dalam hati pun banyak toksin berkumpul.

Of kos, Vivix ni bukan ubat jadi mungkin perlu ambil masa sikit. Sedangkan ubat untuk berhenti merokok pun ambil masa.

Jangan berhenti berharap. Bebaskan rumah anda daripada asap rokok.

Dapatkan Vivix anda HARI INI. 

 

Related Posts

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge