Monday, April 24, 2017

Apa Beza Whitehead dan Blackhead?

Cuba anda pegang kulit muka. Mula dari dari, rasa perlahan-lahan kulit muka anda.
Beralih ke hidung, turun ke pipi dan dagu.

Ada rasa macam gerutu dan duri-duri?

Kalau bukan jerawat, mungkin kulit anda juga ada whitehead dan blackhead. Memang rasa geram bila nampak dua benda ni kat muka masa tengok cermin.

Sanggup rasa nak korek dengan jari sampai tersembul keluar. Haha.

Tahukah anda beza whitehead dan blackhead selain dari warnanya?




Whitehead adalah pori-pori yang tersumbat di sebabkan lebihan minyak dan sel-sel mati. Ia masih lagi tertutup oleh satu lapisan nipis kulit lagi. Warna masih putih.

Ia seakan-akan jerawat tapi masih belum sakit dan merah.




Blackhead pula sama sahaja dengan dengan whitehead cuma bezanya ia dah terbuka. Bila dah terbuka, hujung pori-pori dah teroksida. Itu yang menyebabkan ia jadi hitam.

Kita tak boleh picit whitehead dan blackhead ni sebab akan buat kulit luka, dan pori-pori jadi besar.

Nak tahu cara rawat whitehead dan blackhead, sila klik link di bawah:

10 Cara Cepat Buang Whitehead di Dagu dan Hidung, Tiada Lagi Kulit Gerutu


Sunday, April 23, 2017

10 Cara Cepat Buang Whitehead di Dagu dan Hidung, Tiada Lagi Kulit Gerutu

Pernah tak kena perli muka menggerutu dan macam kertas pasir sebab ada whitehead dan blackhead?
Geram aje tengok kan?

Sedap aje tangan nak kutil whitehead sampai merah-merah hidung.

Puas hati tengok ketul-ketul macam nasi keluar.
Tapi, esok tengok ada lagi. Dari jauh kawan dah tegur whitehead penuh kat muka.

Malu.

Jeles tengok hidung orang lain licin aje kan? Mesti best dapat hidung licin macam tu.

Kalau Ida boleh tunjukkan cara untuk hilangkan whitehead dengan cepat, pasti ramai tertunggu-tunggu kan?



Sebelum tu, jom kita tengok macamana 4 punca whitehead pada muka.

4 Punca Whitehead


1. Perubahan hormon


Perasan tak bila datang bulan, whitehead tumbuh macam lebih banyak.
Masa ni kulit lebih berminyak dari biasa dan menyebabkan kotoran terperangkap. Senang tumbuh whitehead


2. Produk


Produk yang tak sesuai pun boleh menyumbang kepada wujudnya whitehead ni. Dari nak bagi muka licin, jadi menggerutu pula.

Hati hati!


3. Terlalu banyak Minyak dalam Pori-pori


Bila kulit terlebih minyak, ia boleh jadi perangkap kotoran. Sebab tu kena rajin cuci muka bagi kurang berminyak

Bosan dengan whitehead yang tak hilang-hilang? Jom cuba 10 Cara Cepat Buang Whitehead ni.


10 Cara Cepat Buang Whitehead



1. Guna Jus Lemon


Lemon ni banyak guna. Mesti ramai yang tahu. Ia kaya dengan Vitamin C. Ia pun ada bahan yang baik untuk kulit.

Rasa segar sangat kalau guna lemon pada kulit, dan yang paling best boleh hilangkan whitehead.

Cara Cara:
  • Belah lemon kepada 2 bahagian
  • Kupas kulit lemon dan gosok pada muka untuk beberapa minit
  • Amalkan 2 kali seminggu



2. Stim bahagian Hidung yang Ada Whitehead


Biasa pergi spa tak?
Sebelum buat facial biasanya mereka akan stim muka kita kan?

Stim kulit muka boleh bantu buka pori poli kulit. Jadi bila dah terbuka, mudahlah nak buang whitehead dari kulit.

Bukan whitehead aje, bakteria dan kotoran lain pun boleh terbuang sekali. 

Seronok kan?

Cara-cara:
  • Didihkan air, tuangkan air didih ke dalam bekas bersih
  • Dekatkan muka dengan bekas tersebut, stim muka lebih kurang 10 minit
  • Keringkan muka dengan tuala bersih



3. Guna Oat


Pernah jumpa produk berasaskan oat? Banyak produk facial dah berasaskan oat.

Sebabnya, oat boleh kita guna untuk scrub muka, buang kulit mati dan juga bakteria pada muka.

Cara-cara:
  • Campurkan oat yang dikisar dengan yogurt asli tanpa perisa
  • Letakkan pada muka lebih kurang 15-20 minit
  • Bilas dengan air suam diikuti air sejuk untuk tutup pori pori
  • Amalkan 2 kali seminggu



4. Guna Skrub Gula


Selain memaniskan makanan dan minuman, ia juga boleh 'memaniskan' muka. Gula boleh digunakan sebagai skrub juga dengan sifat kasar seperti pasir.

Ia juga boleh buang sel sel kulit mati, kotoran yang terperangkap pada kulit dan juga bakteria.

Cara-cara
  • Campurkan madu dan gula, letakkan pada muka
  • Urut campuran tadi pada muka dengan lembut
  • Biarkan untuk 10 minit, lap kan dengan kain bersih
  • Bilas baki campuran pada muka dengan air.
  • Amalkan untuk sekali seminggu



5. Cuka Epal


Kehabisan toner untuk cuci muka? Cuka Epal boleh gantikannya.

Ia bantu buang kotoran dan minyak pada kulit. Ia juga ada bahan yang boleh bunuh bakteria penyebab whitehead dan jerawat

Cara-Cara:
  • Campurkan 1 sudu makan cuka epal dengan segelas air
  • Sapu campuran tadi pada kulit guna bebola kapas
  • Biarkan seketika lebih kurang 20 minit
  • Bilas muka dengan air suam




6. Guna Strawberry


Macam tak pernah dengar petua ni kan? Strawberry ada permukaan yang kasar tak macam berry yang lain.

Ia bantu buang kotoran yang terperangkap pada kulit. Ia juga boleh buang sel mati macam bahan lain tersenarai kat atas tadi juga. Whitehead pun boleh dibuang juga.


Cara-cara:
  • Lenyek strawberry sehingga jadi campuran
  • Tambah satu sudu madu untuk bagi pekat
  • Sapu pada muka secara sekata
  • Biarkan selama 15 minit. Bilas muka
  • Amalkan 2 kali seminggu



7. Jus Limau Nipis

Seperti Jus Lemon, limau nipis juga ada ciri antioksida yang boleh buang blackhead pada kulit.

Ia juga boleh buang minyak berlebihan dalam kulit yang jadi penyebab whitehead.


Cara-cara:
  • Campurkan jus limau dengan minyak kacang tanah 
  • Letakkan campuran pada kulit yang ada whitehead
  • Amalkan selalu untuk dapatkan kulit yang bersih



8. Guna madu

Madu memang banyak khasiat. Bukan sahaja untuk dalaman badan, untuk kulit juga.

Ramai tak tahu yang ia boleh buang whitehead. Madu ada ciri antibakteria. Ia boleh tingkatkan edaran darah untuk dapatkan kulit yang licin dan sihat.



9. Aloe vera

Aloe vera bagus digunakan untuk cepatkan baik luka. Ia juga boleh buang parut dan kurangkan masalah whitehead dan blackhead.



10. Baking soda


Baking soda bukan sahaja bagus untuk buat kek tapi untuk kulit muka juga. Ia boleh buang whitehead dengan buang apa-apa kotoran yang buat pori-pori tersumbat.

Campurkan sedikit air dengan baking soda untuk dapat campuran yang pekat. Urut campuran ni pada kulit untuk bersihkannya.


sumber: http://naturalremedyideas.com/


Perasan tak bahan-bahan yang Ida senaraikan kat atas mudah dapat dan semulajadi. Cuma mungkin kita kena konsisten sikit la untuk dapat hasilnya.

Tapi sebenarnya ada cara lebih mudah.

Ya. Lebih mudah.
Tak perlu cari bahan, campur itu ini dan kesannya cepat.

Anda pasti teruja untuk ketahuinya. Lagi-lagi dengan testimoni-testimoni orang yang telah cuba dan berjaya buang whitehead dengan mudah.



Mengejutkan! Makeup Remover Nutriwhite Boleh Buang Whitehead


Biasanya kita dengar Makeup Remover untuk remove makeup aje kan?

Makeup Remover Nutriwhite jauh lebih POWER. Boleh buang whitehead sekali.

Tak Percaya??

Semakin anda baca testimoni di bawah, pasti anda rasa inilah PRODUK yang ANDA CARI selama ini.








Sambil baca, ada yang gosok-gosok hidung ke? Haha.
Macamana?  Sekarang rasa tak sabar nak beli kan? Tak sabar nak hilangkan whitehead dengan Makeup Remover dari Shaklee.


Nak tahu Cara Dapatkan Makeup Remover Shaklee


Mudah sahaja untuk dapatkan Makeup Remover Shaklee ni. Sila ikuti langkah di bawah.

Friday, April 21, 2017

12 Tips Simpan Susu Ibu EBM

Dah 4 tahun Ida tinggalkan hal ehwal simpan susu ibu ni. Bila anak kelima ni lahir, maka terfikir nak buat satu entry blog sambil buat revision semula.

Kebetulan belum ada lagi entry berkaitan dengan cara simpan susu ibu EBM ni dalam blog Tip Sihat Selalu.

Menjelang hari ke 24 berpantang, Ida dah mula buat stok EBM terutama untuk bekerja dan bulan puasa yang akan menjelang lebih kurang 40 hari lagi.



Setelah survey, Ida ada jumpa satu web yang sangat membantu.

Ida pasti kita akan sama-sama mahir tentang cara simpan susu EBM lepas baca artikel ni.


Berapa lama susu ibu ni boleh disimpan?

Benda ni memang dah lama Ida tak ambil tahu. Jadi confuse. Jom sama-sama kita refresh ilmu. Sebelum tu jom tengok gambar kat bawah ni.


Ada 4 jangka masa yang kita boleh ikut untuk simpan susu ibu.

Suhu Bilik : 4 jam

Peti Ais : 48 jam

Peti Ais 2 Pintu (bahagian beku): 3 bulan

Deep Freezer : (-5 darjah celcius) : 6 bulan



Jom semak 15 Tips Simpan Susu EBM pula


1. Label kan semua bekas dengan tarikh sekali

Cara ini sangat penting supaya kita boleh guna konsep First-In-First-Out masa nak guna susu itu nanti. Susu paling lama disimpan mesti kena guna dulu.



2. EBM sebenarnya boleh disimpan lebih lama

Susu ibu ni special. Ia ada ciri khas boleh lindung dari dicemari bakteria. Nak tahu ia rosak, ia dah baru masam atau rasa tak elok. Apa pun, better ikut panduan simpanan yang dicadangkan untuk lebih selamat.



3. Bekukan EBM hanya jika tak nak guna dalam 48 jam

Untuk kekalkan kualiti antimicrobial dalam susu ibu, susu segar sebenarnya lebih baik dari yang disejukkan, yang disejukkan lebih baik dari dibekukan. Kalau rasa-rasa memang nak guna dalam 48 jam, tak perlu bekukan. Apapun, EBM beku JAUH lebih baik dari susu formula.


4. Jangan isi EBM sampai penuh.

Bila EBM membeku, ia akan mengembang. Kalau nak simpan, pastikan tinggalkan sikit ruang dalam plastik simpanan.


5. Bekukan EBM dalam 1 atau 2 auns

Kuantiti kecil mudah dan cepat untuk dipanaskan semua. Kalau letak lebih banyak, takut-takut membazir kalau ada lebih. Susu yang dah dipanaskan tak boleh diminum lagi lepas 24 jam.


6. Simpan susu dalam bekas kecil untuk bagi semangat.

Bila simpan dalam bekas kecil, kita rasa seronok bila nampak ia penuh satu bekas. Kalau guna bekas besar, mungkin susu kita nampak separuh bekas je. Lagi semangat nak kumpul EBM. Antara sedar atau tak, ia boleh bantu banyakkan susu badan tau. 
Satu hal lagi, ia mudah untuk disimpan.


7. Guna bekas bebas BPA

Bisphenol-A (BPA) ni bahaya. Ia boleh ganggu hormon endoktrin. Maka banyak timbul masalah hormon seperti masalah kecacatan pada kelahiran dan kanser.
Bahan ni ada pada plastik polycarbonate, boleh cemari susu dan bahaya pada bayi.


8. Boleh ke kita campur susu baru perah dengan susu yang dah dibekukan?

Boleh. Lepas pam susu, susu tu perlu disejukkan dalam setengah jam sebelum campur dengan susu yang dah dibekukan. 
Satu lagi, susu baru perah mesti kurang dari susu beku. Ikut langkah cadangan penyimpanan ikut masa dan tarikh susu yang mana pam dahulu.


9. Guna bekas bersih untuk simpan EBM

Cara untuk bersihkan, semudah cuci dengan sabun, bilas dan biarkan ia kering. Boleh juga guna plastik simpanan khas yg telah disteril untuk simpan susu.


10. EBM boleh terasing dan boleh jadi banyak warna

Ia suatu yang biasa bila susu EBM boleh terasing antara susu dan krim. Hanya goncangkan sahaja untuk campurkan semula sebelum beri kepada anak. 
Ada ketika susu kita boleh jadi kebiruan, kekuningan dan mungkin kecoklatan warnanya.


11. Cairkan dan terus panaskan EBM dalam masa yg sama.

Letakkan bekas susu beku bawah air mengalir, kemudian rendam dalam bekas air suam sehingga susu cair kepada suhu bilik. Jangan terlebih panas sebab ia akan rosakkan susu.


12. Jika anda guna plastik susu, pilih yang sesuai

Pilih plastik susu yang direka khas untuk simpan susu ibu. Ia dah disteril, tebal, ada seal dan ada ruang untuk label. Guna semula plastik boleh menyebabkan susu tercemar .


sumber: https://www.mumsfairy.com/


Ida pasti ramai ibu-ibu dah nampak lebih jelas cara simpan susu dengan betul. Jom berikan yang terbaik untuk anak kita.

Susu ibu adalah TERBAIK. 

Tuesday, April 18, 2017

Pengedar Shaklee Kuantan dan Beserah

Bayangkan produk Shaklee yang anda inginkan di hantar ke rumah terus tanpa perlu keluar dari rumah untuk bank in duit dan tak perlu tunggu pos yang berhari-hari?

Ya, berita baik kepada warga Kuantan yang nak dapatkan produk Shaklee.

Jika anda ingin dapatkan produk shaklee melalui COD (cash on delivery), saya boleh bantu anda.
Tanpa caj penghantaran.



Stok vitamin sentiasa available dengan saya.

Set masa untuk jumpa di mana-mana pun boleh. Free konsultation tanpa had mengenai produk dan kesihatan.



Whatsapp / SMS / Call : 019-3816167

Facebook : Ida Ifaz

Saturday, April 15, 2017

Vitamin Dimakan Tiada Kesan? Semak 6 Tips Berguna Ini



Sudah pasti anda tahu pentingnya makan vitamin. Beli vitamin sampai ratus-ratus untuk bagi badan sihat dan kuatkan imun badan.

Ada yang beli untuk diri sendiri, dan ada yang bermurah hati belikan untuk suami/isteri dan anak-anak. Bila ahli keluarga sihat, kita pun tenang buat kerja. Rasa gembira dan senang hati.

Bayangkan bila dah beli vitamin semahal beli satu set sofa, tapi tiada hasil seperti yang diharapkan.

Makan set resdung, tapi resdung tak baik-baik.
Makan set tenaga, tapi balik kerja masih lagi longlai dan lesu.
Makan vitamin untuk kuatkan imun, tapi setiap bulan mesti kena check in klinik ambil ubat.

Masa tu mulalah nak salahkan penjual vitamin. Gelar mereka penipu, testimoni palsu dan sebagainya.

Sabar dulu.


Semakin anda baca artikel ini seterusnya, anda pasti sedar ada perkara yang anda tidak cukup amalkan supaya vitamin yang di makan nampak kesan positif.



1. Tidak Cukup Minum Air Kosong


Ramai yang ada masalah untuk amalkan minum air masak kosong dan lebih suka yang bewarna dan berperisa. Air yang manis boleh meningkatkan kepekatan darah serta menyebabkan kegemukan.

Kita disarankan amalkan banyak minum air masak apabila mengamalkan pengambilan vitamin supaya penyerapan vitamin oleh tubuh berlaku dengan lebih baik.

Ia juga penting bagi mengurangkan kesan Healing Crisis. Apa itu Healing crisis? Sila klik SINI.



2. Elakkan makan vitamin secara banyak sekaligus pada satu masa.


Darah akan menjadi pekat pada masa masa tertentu bila kita makan semua vitamin secara sekali gus.

Ramai yang suka amalkan ini apabila waktu hendak tidur sedangkan pada masa selepas itu kita akan kurang minum air. 

Maka cuba agih-agihkan pengambilan vitamin anda mengikut kesesuaian dan keperluan anda agar kepekatan darah tidak meningkat secara mendadak pada satu satu masa. 

Ini juga membantu agar buah pinggang tidak terlalu dibebani pada satu satu masa tertentu sahaja.



3. Elakkan pengambilan vitamin bersama ubat.


Anda sedang makan ubat doktor?

Elakkan mengambil ubat secara serentak dengan vitamin. Ia hanya akan menyebabkan darah bercelaru dan tidak dapat menyerap vitamin dengan baik. 

Ida cadangkan anda buat jadual. Sekiranya ubat doktor diambil waktu pagi, vitamin pula boleh diambil waktu petang atau malam.


Jika anda perlu makan ubat secara berturutan, pagi dan petang, amalkan vitamin selepas 1-2 jam selepas makan ubat doktor.



4. Kurangkan pengambilan kafein dalam diet harian.

Siapa suka minum kopi?
Kita Geng. Haha.

Tahukah anda pengambilan kafien boleh merosakkan vitamin yang sedia ada dalam badan? 

Jadi, kalau nak minum kopi, kena berpada-pada. Ia boleh bazirkan vitamin yg kita makan.

Kita tidak akan mendapat kesan seperti yang diharapkan sama sekali disebabkan vitamin rosak disebabkan pengambilan kafien secara berterusan.



5. Pantang larang makan vitamin.


Setelah baca 4 tips di atas, anda pasti lebih jelas kenapa vitamin yang anda makan tiada kesan. Jom teruskan membaca tips seterusnya

Vitamin juga ada pantang larang. Ramai yang tak perasan. Antara pantang larangnya adalah:

- Multivitamin yang lengkap dengan zat besi (Vitalea) tidak boleh diambil bersama air susu/ ostematrix/ pil kalsium. Ia akan mengganggu penyerapan zat besi itu sendiri.

- Vitamin E dan GLA Complex (kerana terdapat Vitamin E di dalam GLA Complex), tidak boleh diambil bersama alfalfa. Alfalfa boleh mengganggu penyerapan vitamin E oleh tubuh badan manusia.



6. Pesakit-pesakit dan keadaan seperti berikut TIDAK BOLEH mengambil vitamin dan supplement seperti yang dinyatakan:


Pesakit SLE atau lupus : Alfalfa

Pesakit talasemia: Vitalea

Ibu Mengandung: Vitamin E, Alfalfa, GLA, Vivix, Cinch, Carotamax, Lecithin, Nutriferon (kecuali dengan saranan doktor). 

Vitamin2 yang tinggi antioksidan tidak digalakkan diambil di awal kandungan. Si ibu dikuatiri akan mengalami risiko keguguran. 

Biasanya diawal kehamilan, imunisasi ibu memang rendah kerana hendak memberi laluan bayi membesar dalam rahim si ibu. Pengambilan vitamin yang meningkatkan antioksida boleh memberi risiko keguguran pada janin tadi. 

Vitamin yang tidak boleh diambil seharusnya dihentikan sebaik sahaja mengetahui si ibu telah mengandung.

Ibu Menyusu: Cinch (disarankan diganti dgn ESP kerana kandungan kalori yg rendah dalam cinch tidak mencukupi utk keperluan kalori ibu2 menyusu)
sumber: http://www.celikvitamin.com



Sekarang, anda pasti jelas kenapa vitamin yang dimakan tiada kesan. Mulakan amalan yang betul seperti tips di atas supaya vitamin yang kita makan tidak membazir.

Ingin dapatkan vitamin Shaklee yang Halal dan dijamin selamat? Ikuti langkah di bawah


Anemia Punca Bayi Cacat ,Ketahui 3 Jenis Anemia Bagi Wanita Hamil

Bayangkan masa menaip komputer, atau sedang memasak, tiba-tiba rasa nak pitam. Tiba-tiba kepala pening, serta merta dunia jadi gelap.

Mesti panik kan? 

Nasib baik bukan masa memandu. Sangat-sangat bahaya untuk semua apatah lagi untuk ibu mengandung.


Mungkin ada yang tak tahu punca, tapi itulah salah satu tanda anemia. Bukan sahaja ibu hamil boleh pitam dan lemah, tapi boleh jadi penyebab bayi dalam kandungan jadi cacat.

Menakutkan kan?

Anda mesti rasa risau dan nak tahu cara atasi anemia ni kan? 

Semua ibu hamil pasti risau apa-apa benda tak elok jadi pada anak dalam kandungan. Kita akan cuba buat apa sahaja untuk pastikan anak dalam kandungan sihat dan selamat.

Sebelum tu, Ida nak tanya, ibu-ibu tahu ke anemia tu apa?

Darah kita ada kandungan sel darah merah. Bila sel darah merah ni kurang, maka kuranglah oksigen sampai kat tisu badan. Itu yang buat kita pitam dan lesu.

Haa. Ida nak ibu-ibu tahu 3 jenis Anemia yang ramai ibu-ibu hamil tak perasan

  • Anemia kekurangan Zat Besi
  • Anemia kekurangan Folate
  • Anemia kekurangan Vitamin B12
Teruskan baca artikel ni jika ibu-ibu ingin tahu lebih lanjut tentang 3 jenis anemia ni.




1. Anemia kekurangan Zat Besi

Zat besi bantu cukupkan hemoglobin dalam badan. Bila tak cukup, ibu hamil akan kena anemia.

Hemoglobin adalah sejenis protein dalam sel darah merah. Tugas hemoglobin adalah bawa oksigen dari paru-paru ke satu badan

Anemia kekurangan Zat Besi akan buat darah tidak dapat bawa oksigen yang cukup ke tisu badan.
Anemia jenis ini adalah yang paling banyak berlaku kepada ibu hamil.

Perasan tak ibu hamil wajib cek Hb darah setiap bulan? 
Pemeriksaan tu dibuat untuk elak masalah anemia ni la. 

Risau sangat kan bila kena Hb rendah dari biasa? 

Kesan-kesan bila Hb rendah yang perlu dielak:
  • Letih keterlaluan
  • Lemah dan lesu
  • Kulit jadi pucat
  • Jantung berdebar, sakit dada
  • Pening, rasa loya
  • Tangan dan kaki jadi sejuk
  • Kelahiran bayi pra matang
  • Kelahiran bayi kurang berat



2. Anemia kekurangan Folate.

Folate atau nama yang sering kita biasa dengar adalah Asid Folik. 

Asid Folik adalah sejenis Vitamin B. Badan perlukan folate untuk hasilkan sel-sel baru termasuk sel-sel darah merah yang sihat.

Ibu hamil perlukan lebih folate, biasanya tidak cukup dari pemakanan sehari-hari. Sebab tu, supplemen utama yang klinik kesihatan bagi setiap kali checkup mesti ada asid folik.

Ida ada dapat, ibu-ibu lain dapat tak?

Bila folate tidak cukup, badan kita tak boleh hasilkan sel darah merah yang cukup untuk bawa oksigen ke tisu seluruh badan.

Kekurangan folate juga boleh menyebabkan kecacatan pada kelahiran bayi seperti saluran tiub saraf tidak normal (spina bifida) dan bayi kurang berat.




3. Anemia kekurangan Vitamin B12

Ibu hamil perlukan Vitamin B12 untuk hasilkan sel darah merah yang sihat. 

Nampak fungsinya seperti folate juga. Kekurangan B12 juga boleh rosakkan saraf dan jejas memori dan ingatan.

Wanita yang tidak makan daging, makanan tenusu dan telur ada potensi kena anemia jenis ini. Ia juga boleh menyebabkan kecacatan kepada bayi dan kelahiran pra-matang/ tidak cukup bulan.


Cara Atasi Anemia Paling Mudah


Lepas anda baca semua info di atas, Ida percaya mesti serba sedikit rasa risau kalau-kalau diri sendiri kena anemia.

Yang pasti, anda mesti tak mahu apa-apa terjadi pada kandungan dan diri anda sendiri.

Bayangkan hari-hari akan datang boleh anda lalui dengan penuh cergas tanpa risau kena anemia dengan cara paling mudah. 

Ya. Cara paling mudah.

Anda boleh dapatkan supplemen Zat Besi, Folate dan B12 dengan Set Hamil Bajet Shaklee


Vitalea Iron Formula

Vitalea Iron Formula ada kandungan Zat Besi yang boleh bantu elak jenis anemia yang pertama. Ia sebenarnya multivitamin yang ada 28 vitamin dan mineral yang badan perlukan.



Wanita dalam Video di bawah ada masalah anemia. Dengar baik-baik, apa vitamin yang beliau ambil untuk elak anemia.




Vitamin C Sustained Release

Walaupun Vitamin C tidak mengandungi bahan-bahan yang diperlukan untuk elak anemia (zat besi, folate, Vitamin B12), tugas ia tidak kurang penting.

Vitamin C sangat bagus untuk bantu penyerapan zat besi (iron) dari Vitalea dalam badan. Ia sebab utama ia sentiasa digandingkan dengan Vitalea dalam mana-mana set Shaklee sekalipun.



B Complex

B Complex mengumpulkan beberapa jenis Vitamin B yang sangat-sangat diperlukan oleh badan termasuk Folate dan Vitamin B12. 

Ia sekaligus memenuhi keperluan ibu hamil yang mahu elak dari anemia jenis 2 dan 3 seperti yang disebut di awal artikel ini.





Pengalaman Mereka Yang Berjaya Atasi Anemia Dengan Shaklee


Masih tak percaya dengan cara mudah atasi Anemia ini? Jom lihat beberapa testimoni mereka yang berjaya atasi anemia.





Nak Tahu Cara Dapatkan Set Hamil Bajet 


Selepas baca testimoni di atas, anda pasti tak sabar nak dapatkannya.

Tidak sabar ingin kembali cergas.
Tidak sabar ingin kembali bertenaga dan tidak risau dengan kandungan.

Jangan tunggu lagi. Sila ikuti langkah-langkah di bawah untuk dapatkan Set ini


Sunday, April 2, 2017

Bermula Cycle Baru Shaklee. Apa Tu?

"Selamat datang Cycle Baru 2017"

Menjelang 1 April 2017 semalam,  ramai SID up status berkaitan dengan Cycle Baru.

Apa tu cycle baru Shaklee?

Cycle baru Shaklee ni adalah permulaan untuk satu jangka masa.

Jangka masa apa tu?
Jangka masa pengumpulan point.
2 point yang sangat-sangat di kejar oleh SID adalah

Point untuk award
Point untuk convention trip


Kat sini Ida nak sentuh pasal Convention Trip.
Ada 2 kenis convention trip yang Shaklee offer untuk semua pengedarnya.

National
International

Memang level 5 bintang punya convention Trip. Percuma pula tu. Sangat sangat best.

Syarat paling utama nak dicapai adalah mesti efektif sebagai Supervisor sepanjang cycle ni.

Eh,  effektif tu apa plak?  Ha. Nanti Ida akan tulis untuk entry lain.

Tahun depan punya trip sangat menarik.
Satu pergi Bangkok naik Cruise.
Satu lagi merentas 3 negara naik Cruise juga. Fuh.
Yang penting PERCUMA.

Maka,  semua SID pasti buat perancangan baik untuk capai point point ni.

Tak rugi masuk shaklee.
Ingin dapatkan percutian percuma juga? Jom sertai kami.


Wednesday, March 22, 2017

[23k Share di FB] 24 Pesanan Dr Hamit Arshat Tentang Kesihatan Wanita

23,000 Share dalam masa 19 jam?

Tak percaya kan? Boleh tengok gambar screenshot ni



24 pesanan ni memang berbaloi di baca. Sangat berguna.

PESANAN KEPADA WANITA DAN PESAKIT2 SAYA


1. Jaga Kesihatan Sebelum Ditimpa Penyakit

Jagalah kesihatan anda sebelum ditimpa penyakit. Tiada harta dan wang ringgit yang bertimbun banyaknya pun yang bolih menebus kesihatan bila sudah dilanda penyakit kronik.



2. Cegah Lebih Baik 

Pencegahan penyakit adalah lebih baik dari rawatan. Tapi bila sudah ditimpa penyakit perlu cari ubat dari peringkat awal. 

Cari ubat dari doktor bertauliah dulu. Rawatan alternatif dan tradisional bolih dikabungkan kemudian.



3. Doa 

Berdoa kepada Allah SWT setiap hari dan setiap waktu dan ditempat yang makbul doa agar dikuatkan iman dan diberi kesihatan badan, jiwa dan panca indera. 

Jangan putus doa atau putus harapan. Allah Maha Pengasih dan Penyayang.




4. Jangan Bergantung Dengan Ubat 

Kuasai, kawal dan urus diri untuk mengikuti caragaya, budaya dan tabiat hidup kearah sihat walafiat. Jangan asyik bergantung dengan ubat. 

Ubah minda dan ubah tabiat kepada ciri2 positif. Hapuskan kepercayaa dan amalan kuno yang tidak berasaskan ilmu pengtahuan.



5. Dua Punca Penyakit

Maksud hadis - pada akhir zaman (sekarang) dua perkara menjadi punca utama bagi berbagai penyakit iaitu makanan tidak seimbang dan gangguan jiwa dan rohani. Memang benar.

Lain2 punca penyakit ialah keracunan dari berbagai punca saperti bahan2 kimia, radiasi dan pencemaran.



6. Tabiat Makan

Penyakit timbul dari tabiat makan yang tidak sesuai serta pemilehan makanan yang kurang berkhasiat dan berzat. Sering berlebihan gula dan karbohaidret. 

Juga makanan yang munkin mengandungi toksin sebab diawet, diperoses, ditambaj perisa serta disimpan dalam tin.

Jauhkan makanan2 tersebut dan juga makanan2 segera dan junk serta minuman manis dan bergas. Makan bahan2 yang mentah dan segar - bayakkan sayur2 dan buah. 70% dari makanan dari sumber tersebut.

Kurangkan gula dan garam dalam masakan. Juga jangan memasak keterlaluan ( over cooking khususnya sayur2)




7. Makan Bila Lapar

Makan bila lapar berhenti sebelum kenyang. 

Konyah makanan perlahan2 dan berulang2 sehingga makanan dalam mulut jadi lumat sebelum ditelan. Tebaik konyah antara 15 hingga 20 kali setiap suap makanan.



8. Mula Makan dengan Buah


Mulakan makan dengan buah2an dan tunggu 15 hingga 20 minit sebelum makan nasi. Kalau bolih jangan tambah nasi; tambah lauk(perotin) dan sayur2 jika sajian pertama tidak mengeyangkan.

Waktu selingan (tea dan coffee break) makan kacang badam, peanuts , gajus atau walnut berserta kismis, keroma atau berries yang dikeringkan. Biji2 kuaci, sunflower, labu, semangka, adalah makanan sihat. Disertai air kosong atau air teh hijau.



9. Minuman Terbaik

Kurangkan minuman kopi kepada satu atau dua kali sahaja dalam sehari. Biasakan minum juz buah2 yang segar. 

Jus air kelapa muda tanpa ditambah gula adalah juz buah yang terbaik dari segi kandungan zat, vitamin dan logam. Banyakkan minum air mineral atau air kosong.

Mereka yang sering mengalami gangguan kencing dan lelehan lendir faraj amalkan minum juz cranberry, lemon , limau nipis atau kasturi.



10. Minyak kelapa dara (VCO)

Minyak kelapa dara (VCO) atau extra virgin olive oil adalah bail untuk fungsi otak dan jantung. Minumlah satu sudu pagi dan petang.

Juga satu sudu madu lebah setiap hari.



11. Ulam

Jadikan suka makan ulam dan salad sebagai satu tabiat dan budaya hidup. Ulam raja telah dikaji dan diboktikan sebagai antikanser.

Begitu juga berbagai2 pucuk daun yang mudah ditanam disekitar rumah - sambung nyawa, misai kucing, kacang botor, tujuh jarum dll- mengandungi berbagai khasiat kesihatan ; mengawal kencing manis, darah tinggi serta meningkatkan fungsi otak dan jantung.



12. Makanan untuk wanita menopos

Bila sudah capai umor 50 tahun iaitu umor bagi kebanyakkan wanita capai menopos atau putus haid waspadalah tentang makanan. Ketika itu falsafah kita ialah makan untuk sihat bukan untuk menjamu selera atau untuk puaskan nafsu.

Ketandusan hormon estrogen ketika menopos bolih beri kesan negatif kepada kesihatan.
Banyak sayur2, bijiran dan kekacang saperti soya yang mengadungi phytoestrogen dan bolih dijadikan gantian.

Jika mengalami gejala2 teruk akibat menopos sebaiknya makan pil hormon estrogen sebagai gantian.


13. Stress

Stress yang tidak terkawal dan berlanjutan adalah punca bagi 1001 jenis penyakit. Sukar untuk kita lari dari berbagai jenis tekanan fizikal, mental dan rohani kerana ia bolih timbul dimana2 saja.

Tetapi kita bolih tangkis, atasi dan mengurus stress supaya ia tidak menimbulkan penyakit.



14. Ibadah


Kaedah utama mengawal stress ialah mengamalkan ibadah mengikut jadual dan arahan Allah - solat fardu dan sunat, baca quran, zikir dan selawat, puasa dan sedekah.

Quran adalah satu mukjizat dan rahmat terbesar dari Allah dan didalamnya terdapat syifa iaitu penyembuh bagi segala penyakit. Baca quran setiap hari.




15. Hubungan dengan manusia


Senyum selalu, ucap salam kepada sesiapa kita bertemu, bersalaman mesra dan berkenalan, kawal marah, jangan menyakiti dan menghina orang lain, terima teguran, rasa tawaduk dan rendah diri.

Terima segala jenis musibah dan ujian Allah sebagai ' qada' dan kadar Allah '



16. Exercise


Exercise tubuh badan juga satu kaedah kurangkan stress. Pilih saja apa jenis exercise sesuai dengan cara gaya hidup kita selama 30 minit asalkan berpeluh - berjalan kaki, jogging, tunggang basikal, pergi gym, treadmill, taichi, silat atau yoga.

Exercise hasilkan banyak khasiat kesihatan, menfaat dan kebaikkan bagi kehidupan sesorang; bantu kawal penyakit diabetes, darah tinggi dan serangan jantung dan angin akhmar.



17. Deep Breathing


Lakukan 'deep breathing exercise' dimana2 saja, sambil duduk atau berdiri; dipejabat atau dirumah ; dipejabat khusus setelah berjam2 buat kerja atau pandang komputer.

Duduk dikursi, pusingkan menghadap kebelakang atau kesudut. Sedut nafas melalui hidung sedalam2 dan hembuskan keluar perlahan2 melalui mulut sambil baca subhanalla dan lafaz istigfar. Ulang beberapa kali selama 5 - 7 minit.

Kaedah ini bolih meningkan bekalan oksijen sambil mengurangkan kabon dioksida dari otak menjadikan kita lebih segar dan lebih tenang.



18. Kesan ketulan di payu dara


Amalkan memeriksa buah dada sendiri waktu mandi untuk mengesan ketulan khususnya kanser payudara. Untuk periksa payudara kanan, angkat keatas tangan kanan dan guna tangan kiri untuk periksa.

Ulang sebelah kiri. Juga rasa dan periksa celah ketiak untuk kesan ketulan. Picit puting jika ada keluaran lendir atau darah. Jika ada simptom2 tersebut terus jumpa doktor.





19. Pap Smear


Buat ujian 'pap smear' khususnya wanita yang pernah melahirkan anak, yang mengalami lelehan keputihan , perdarahan selepas persetubuhan dan perdarahan lepas menopos.

Ulang ujian setiap tahun. Ini bertujuan mengesan kanser pangkal rahim. Malah lebih baik dikesan sebelum jadi kanser.




20. Berat Badan


Pantau berat badan. Sebaiknya jangan biarkan melebihi 60 kg.

Memang mudah naik berat tetapi untuk menurunkan berat badan sangat sukar. Kawal makan khususnya gula dan karbohaidret. Lakukan exercise setiap hari.




21. Buat Pemeriksaan


Jadikan tabiat berjumpa doktor jika ada sesuatu kelainan dalam edaran haid .

Buat scan peranakkan khususnya jika anda mengalami senggugut, perdarahan banyak, berpanjangan dan tak tentu masa atau merasai bonggol atau tumbuhan pada perut.




22. Vitamin


Amalkan makan multivitamins (saperti obimin atau lain), fish oil, kalsium dan vitamin C terus menerus sehingga akhir hayat. Jangan berhenti selepas bersalin. Jadikan ia satu tabiat dan amalan harian.

Makanan harian kita tidak dapat menampong keperluan vitamin untuk tujuan baik pulih tisyu dan organ penting dalam tubuh badan.

Keperluan vitamin dan logan meningkat selepas bersalin, penyusuan bayi dan lepas bedan. Wanita juga kehilang logam iron ketika haid.



23. Suplemen


Supplements. Makanan2 tambahan yang mengandungi berbagai unsor saperti antioxidants, fiber, kolegen, peptides dan amino asid banyak dijual dipasaran.

Saya sendiri mengambil extra virgin olive oil, grape seeds(mengandungi resveraterol untuk jantung dan otak), royal jelly dan honey dan habbatus sauda.



24. Makanan selepas bedah


Jangan tanya saya 'Apa pantang selepas bedah atau lepas bersalin"
Tanya saya 'Apa yang baik dimakan waktu pemulihan?'
Pertanyan kedua lebih wajar dan positif serta proaktif.

Semoga Allah berkati hidup kita dengan keteguhan iman, kesihatan badan dan murah rezeki yang halal. Serta kejayaan dan kebahagian hidup didunia dan akhirat. Aamin.

Friday, March 17, 2017

Suplemen Untuk Orang Tua : 5 Sebab Omega Guard Pilihan Utama

Kan bagus bila mak ayah kita masih cergas, aktif dan bebas penyakit bila dah berumur?
Boleh travel sana sini, singgah rumah kita, main-main dengan cucu.

Rasa bahagia sangat kan?

Bayangkan masa kita kecil dulu, mak ayah kita kerja kuat. Buat macam-macam untuk kita. Tak cukup rehat. Pagi-pagi dah keluar rumah untuk bekerja.

Pasti kita sebagai anak nak sangat lihat mereka aktif dan sihat. Cergas buat apa-apa aktiviti kegemaran mereka. Rasa bahagia sangat dapat luangkan masa.

Kini adalah masa untuk mereka berehat.
Pasti kita nak mereka selesa berehat dengan sihat.

Tercari-cari suplemen paling sesuai untuk mak ayah anda?
Omega Guard pastinya suplemen terbaik

Anda pasti teruja memilih Omega Guard bila membaca 5 sebab ini:




1. Penyakit Jantung

Omega 3 yang ada dalam Omega Guard bukan sahaja elak penyakit kepada orang sihat, orang yang telah terkena penyakit jantung pun bagus untuk ambil


Ia boleh mengurangkan risiko komplikasi dan kematian kepada mereka yang telah disahkan ada penyakit jantung.

Omega 3 boleh mengekalkan rentak degupan jantung.

Satu kajian mendapati, mereka yang telah mengalami serangan jantung dan mengambil minyak ikan, mereka mempunyai risiko kematian 45% lebih rendah dari mereka yang tidak mengambil minyak ikan.

Ikan dan minyak ikan boleh memperlahankan arteriosclerosis dan merendahkan risiko serangan strok.










2. Triglycerides.

Apa itu triglycerides?

Dengan ayat mudah, ia didefinisikan sebagai lemak tidak baik dalam badan.

Omega 3 (DHA dan EPA) boleh merendahkan tahap lemak ini sebanyak 20% hingga 50%. Kesan Omega 3 juga dilihat dapat merendahkan tahap kolestrol.







3. Rheumatoid arthritis.


Rheumatoid arthritis adalah sakit sendi dan lutut yang biasa di alami oleh orang tua.

Beberapa kajian telah mendapati minyak ikan boleh mengurangkan simptom sakit ini seperti rasa nyilu pada waktu pagi dan sakit.

Kerana itu juga, Omega Guard adalah salah satu vitamin penting untuk Set Sendi dan berjaya membantu mengurangkan masalah sakit sendi kepada ramai orang.

[Bacaan Lanjut: Vitamin Untuk Sakit Lutut]







4. Osteoporosis


Kajian mendapati mereka yang makan minyak ikan mempunyai kadar kepadatan tulang yang lebih tinggi.

Satu kajian lain pula mendapati minyak ikan (bergabung dengan kalsium dan GLA) boleh meningkatkan kepadatan tulang kepada orang berusia yang telah mengalami osteoporosis.







5. Ingatan, Dementia dan penyakit Alzheimer


Beberapa kajian mendapati pemakanan yang tinggi kandungan lemak ikan/minyak ikan boleh mengelakkan hilang ingatan dan merendahkan risiko dementia kepada orang tua.

Terdapat juga kajian di mana supplement yang mengandungi Omega 3 boleh memperlahankan masalah ingatan kepada pesakit Alzheimer.


sumber: http://www.webmd.com/diet/features/who-needs-omega-3s?page=3



Mereka Sudah Nikmati Kesan Omega Guard


Jika anda diberi peluang untuk bantu mak ayah jadi lebih sihat, mestilah nak kan?

Berikut adalah testimoni / bukti Omega Guard boleh bantu rendahkan Kolestrol mak ayah.








[Video] "Biasanya Darah Tinggi Abah saya 180 / 90, Selepas Ambil Omega Guard.."


Seorang anak telah membuat satu pengakuan berani tentang abahnya dalam video ini.






Lagi pengakuan selepas ambil Omega Guard



Nak Tahu Cara Dapatkan Omega Guard ?


Lepas baca testimoni tadi, pasti anda rasa gembira jumpa satu supplemen sesuai untuk orang tua dan mak ayah kita kan?

Apa yang kita risaukan tentang kesihatan mereka sudah terjawab.

Sekarang bukan masa untuk berlengah dapatkan supplemen yang Halal, ada kelulusan KKM dan berkesan ini.

Sila ikuti langkah di bawah untuk dapatkan Omega Guard dengan segera.



Sunday, March 5, 2017

Mudah! Rawatan Vertigo Yang Selamat dan Cepat


Pernah dengar pasal Vertigo?

Walaupun Ida tak pernah kena, tapi bila dengar cerita orang yang kena Vertigo, sangat menyiksakan. Ida ni, kalau sakit kepala sikit pun, dah tak tahan, ini pula kena Vertigo.

Kawan kat ofis kata Vertigo ni jauh lebih teruk dari migrain. Isteri dia kena Vertigo. Katanya, rasa Vertigo ni macam dunia berpusing-pusing. Duduk rileks pun, boleh tiba-tiba muntah tanpa sebab.






Apa itu Vertigo?


Bayangkan bilik kita berpusing-pusing dan bergerak ketika kita tengah duduk? Mesti pening kan? Macam tu lah rasa Vertigo. 

Bila kena Vertigo, badan rasa melayang-layang , pening, mabuk dan boleh muntah-muntah. Satu kerja pun tak boleh buat. Kalah rasa sakit migrain.


Punca Vertigo


Secara umum, Vertigo merupakan gejala yang dicetuskan oleh gangguan mekanisme baki dalam telinga dalam. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa penyakit lain yang juga boleh menjadi punca.

Jenis vertigo boleh dibahagikan kepada dua kategori mengikut punca. Dua kategori adalah:


Punca 1: Vertigo periferal. 

Ini adalah jenis yang paling biasa vertigo. Peripheral vertigo dicetuskan oleh gangguan dalam mekanisme keseimbangan yang terletak di telinga dalam. 

Gangguan tersebut termasuk labyrinthitis, neuronitis vestibular, benign kedudukan datang tiba-tiba vertigo (parosimal), dan penyakit Meniere.



Punca 2: Vertigo Sentral. 


Gangguan atau masalah dalam otak kecil (otak sedikit) yang terletak di bawah otak besar atau batang otak (bahagian bawah otak yang berkaitan dengan saraf tunjang) mungkin boleh menyebabkan vertigo ini. 

Satu lagi punca vertigo pusat termasuk migrain, multiple sclerosis, stroke dan serangan iskemia sementara (TIA), akibat ubat-ubatan tertentu, dan juga tumor otak yang terletak di otak kecil atau tumor benigna pada saraf pendengaran (neuroma akustik).



Tiba-tiba Kena Vertigo, Apa Nak Buat?


Pertama sekali. Tidak perlu panik. Anda boleh lakukan perkara berikut:


  • Bertenang, baring dan berehat. Pejamkan mata sambil ambil nafas dalam-dalam. Cari posisi yang selesa untuk berehat sama ada duduk atau berbaring.
  • Cuba lihat sekeliling anda dan segera minta pertolongan sesiapa yang berdekatan. Bila terasa mual dan ingin muntah, teruskan sahaja.
  • Sekiranya dengan berbaring atau pun duduk dapat memberikan anda keselesaan untuk berehat dan menenangkan diri ketika diserang vertigo, teruskan sahaja sehingga ia menghilang. Jangan kerap melakukan gerakan secara tiba-tiba. Cuba berehat sepenuhnya.
  • Buka mata perlahan-lahan dan dalam gerakkan kepala dengan perlahan. Sekiranya masih lagi berasa pusing, berehat kembali pejamkan mata dan minta pertolongan untuk ke klinik.


Ida pun ada jumpa satu cerita seorang kawan yang suaminya ke Vertigo.
sumber: http://www.naluriibu.com/2014/11/penyakit-vertigo-kacak-tapi-pekak-oh-no.html


"Tak Tahu Pun Dia Ada Penyakit Ni Tau"


Ok saya nak share kisah husband saya. Sebelum saya "Jatuh Cinta" dengan Shaklee.. Suami saya pernah di serang Vertigo. 

Masa tu tak tahu pun dia ada penyakit ni tau. Masa tu memang panik la.. tengok muka dia pun dah kuning. Dengar suara I bercakap pun dia tak boleh. Haa macam tu sekali ok. ( tau laa suara ku merdu) 

Masa pertama kali dia diserang penyakit itu.. Doktor mengesahkan yang ianya berpunca dari kesan resdung beliau yang teruk. Ermm suami saya memang ade resdung. Kalau tengok luaran tak de laa teruk mana. 

Tapi dia memang alah dengan habuk. Kena habuk sikit habis laa sroot sreet sroot srett.. 

Arghhh..!!



"U ade gaduh ke dengan husband yang buat dia strees macam ni.."


Nak di jadikan cerita.., masa memula kena tu. Pergi hospital Kerajaan, tapi boleh kan Doc tu kata suami I tak ada apa-apa. 

Dia kata Strees je ni. 

Padahal member nak diri pun dah tak boleh. Muka kuning tak berdarah. Akak tinggalkan Doktor tu dengan pandangan yang agak jaki. Ade ke dia tanya.. 

"U ade gaduh ke dengan husband yang buat dia strees macam ni.." 

Saje kan dia mintak kene setepek. Kan dah. Sape suh mintak.. hahahaha. Sampai mati ku ingat rupamu Doktor..


"Dear kalau lambat sedikit, Husband u Boleh Pekak..!"


Ermm Akibat keadaan En Suami yang semakin kritikal.., saya cakap kat dia jom laa pergi hospital Pakar. Cek je kat sana. We all time tu tak de insurans lagi ok. So apa lagi.. zass kan aje Kad Kredit. 

Duit boleh cari oi.., suami belum tentu de ganti. 
Auwwww..! 

Ermm Nak tau tak Doc kata apa.. Doc Kata.., "Dear kalau lambat sedikit, Husband u Boleh Pekak..!" What muka ensem tapi pekak.. 

oh no..! 

Haa masa nie kan dia ambil MC sebulan.. sebulan tau tak kerja. Memang parah laa.. Sampai duit Syiling jatuh atas lantai pun dia tak boleh dengar. Dia rasa bergegar semua kepala Dia. Dia kata rasa macam isi otak semua nak keluar.. 

Haa sampai macam tu tau.. Trajis laa sangat..!


Alhamdulilah dia tak ambil masa yang lama untuk recover.


Ok Selepas dari tu lama dah dia tak kena lagi.. Masa tu dia memang bergantung sepenuhnya dengan ubat Doktor sahaja. 

Tapi nak dijadikan cerita.., pada Januari 2013 sekali lagi dia diserang.. Haa sudah.. Tapi time tu saya dah Fall in love dengan Shaklee :). Masa tu saya terus bagi dia Vivix. 

Saya memang paksa dia ambil Vivix setiap hari. Ditambah dengan supplement asas untuk mengawal resdung beliau. Alhamdulilah dia tak ambil masa yang lama untuk recover.


Vivix dan Vertigo

Dahsyat kan kisah kawan Ida kat atas tu? Boleh jadi pekak tau. Syukur beliau cuba Vivix



Vivix membantu memulihkan kesihatan tubuh hingga ke peringkat sel. Kajian makmal telah menunjukkan ramuan utama dalam Vivix melindungi dan membaikpulih sel-sel DNA.

Faktor stress juga merupakan salah satu pencetus penyakit ini. Jangan tak tahu stress ini juga adalah salah-satu punca yang membawa kepada kanser. 

Ini disebabkan oleh peningkatan hormon kortisol dalam darah sehingga dapat menyumbat dan mengganggu peredaran darah. Pengambilan vivix yang membaiki dan melindungi sel akan mencegah tubuh kita dari diserang radikal bebas penyebab kanser.




Lagi Testimoni Berkaitan Vertigo dan Vivix






















Bagaimana Nak Dapatkan Vivix?


Ikuti langkah mudah di bawah

Dapatkan Vivix Anda HARI INI
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...